آمریکا جهان خواستار پیروی روسیه از قوانین بین المللی بشردوستانه


نیویورک- ایرنا- سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار داشت: جهان خواستار پیروی روسیه از قوانین بین المللی بشردوستانه است.


سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: جنگ انتخابی ولادیمیر پوتین علیه اوکراین به یک نقطه عطف وحشتناک رسیده به گونه ای که بیش از یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند و تلفات غیرنظامی و مرگ و میر همچنان رو به افزایش است.


لیندا توماس گرینفیلد، به حمایت آمریکا از اوکراین و اقدامات واشنگتن از جمله اعزام کارشناسان برای تقویت واکنش بین المللی و بشردوستانه و حمایت از کشورهای اروپایی همسایه اوکراین شامل لهستان، مولداوی، رومانی، مجارستان و اسلواکی اشاره کرد.


وی در بیانیه خود گفت: جهان از روسیه می خواهد از قوانین بین المللی بشردوستانه پیروی کند. این قوانین هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی و مهم را ممنوع می کند.


گرینفیلد افزود: در نهایت، جلوگیری از این فاجعه انسانی از طریق پایان دادن جنگ و این حملات غیر وجدانی علیه مردم اوکراین،  به ولادیمیر پوتین بستگی دارد.


استفان دو جاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران افزود: همکاران می گویند که نیازها در اوکراین هر ساعت در حال افزایش و گسترش است. آنها هشدار می دهند که اگرچه مقیاس و دامنه آواره شدن افراد هنوز مشخص نیست، اما انتظار داریم در صورت ادامه خشونت ها، بیش از ۱۰ میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شوند.


سخنگوی سازمان ملل ادامه داد:  این تعداد می تواند شامل  ۴ میلیون نفر شود که از مرزهای اوکراین خارج شده و وارد کشورهای همسایه اوکراین می شود.


پیش از این، میشل باشله مسئول حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که “خطر بالقوه مرگ” جان ده ها میلیون اوکراینی را تهدید می کند.


مقام‌های اوکراینی اعلام کردند حداقل ۲۲ نفر در حملات هوایی در منطقه چرنیهف کشته شدند.


به گزارش بامداد جمعه ایرنا از ” فرانس ۲۴”، سازمان خدمات اورژانس اوکراین اعلام کرد در پی حملات هوایی روسیه در شمال منطقه چرنیهف، حداقل ۲۲ نفر کشته شدند. 


این سازمان افزود که عملیات نجات ادامه دارد اما با این حال این سازمان اطلاعات دقیقی از محل این حمله ارائه نکرده است. 


پیش از این، فرماندار این منطقه گفته بود که دستکم ۹ نفر در حمله هوایی به دو مدرسه و خانه مسکونی کشته شده‌اند.