آمریکا موضع خود را در کوبیدن بر طبل پیمان شکنی یا عبرت گرفتن


تهران – ایرنا – نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طرف آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای خواست که موضع خود را در کوبیدن بر طبل پیمان‌شکنی یا عبرت گرفتن از گذشته مشخص کند، گفت: قبل از آنکه همه فرصت‌ها برای آنها پایان پذیرد، به مسیر انصاف و حقوق بین‌الملل بازگردند.


«عباس مقتدایی خوراسگانی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به روند کُند مذاکرات وین افزود: بهتر است آمریکا هوشیاری به خرج داده و فرصتی که در اختیار دارد قدر بداند. 


مقتدایی با بیان اینکه ملت ایران طی دهه های گذشته بدعهدی و پیمان‌شکنی های زیادی از آمریکا دیده اند، افزود: آمریکایی‌ها با توجه به تجربیات گذشته دریافته‌اند که مردم ایران درباره منافع خود جدی هستند و برای توافقات کوتاه مدت و کم ارزش، منافع درازمدت کشور را به خطر نمی اندازند.


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حاضر است سال‌ها مقاومت کرده تا بتواند خود و نسل‌های آینده را از نظام سلطه رهایی بخشد، عنوان کرد: کاری که انقلاب اسلامی انجام داد و راهی که امام خمینی (ره) به مردم نشان داد، اکنون نهادینه شده است و مذاکره کنندگان ملت ایران در وین این دستورالعمل را به نحوه شایسته پیش می‌برند.


نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  ایران به رغم پیمان شکنی‌های آمریکا و غرب باز هم در مذاکرات حضور یافته است، اظهار داشت: صبر جمهوری اسلامی ایران، صبر راهبردی است و قرار نیست از آن سوء استفاده شود. لذا اقدامات نمایشی و کارهای نمادین نمی‌تواند پاسخ صبر و تحمل ایران در مذاکرات هسته‌ای محسوب شود.


مقتدایی تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند که قانون اقدام راهبردی مجلس که در آذرماه سال گذشته تصویب شد بر لغو همه تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران تاکید دارد و محور سیاست گذاری‌های وزارت امور خارجه برای مذاکرات وین است و بر همین اساس آمریکایی‌ها باید تصمیم خود را بگیرند که آیا می‌خواهند همچنان بر طبل پیمان‌شکنی بکوبند یا می‌خواهند عبرت گرفته و قبل از آنکه همه فرصت‌ها برای آنها پایان پذیرد به مسیر انصاف و حقوق بین‌الملل بازگردند.


غرب و آمریکا باید اقدامات نمایشی و محدود را کنار گذاشته و از حاشیه به متن بازگردند


وی با بیان اینکه آمریکا باید خطاها و  خسارت‌هایی که به ایران وارد کرده جبران کند، درباره اهداف آمریکا برای اعطای این امتیاز نیم بند گفت: این امتیاز نیم بند، جزء کوچکی از تعهداتی است که آمریکا ملزم به اجرای آن در برجام شده بود، آمریکا باید تعهدات برجامی خود را در قبال ایران به طور کامل اجرایی کند. غرب و آمریکا باید اقدامات نمایشی و محدود را کنار گذاشته و از حاشیه به متن بازگردند.


این نماینده مجلس اضافه کرد:‌ آمریکایی‌ها تصور نکنند که پرداختن به حاشیه‌ها موجب می‌شود، مذاکره‌کنندگان ایرانی هدف اصلی از مذاکرات مبنی بر لغو همه تحریم های هسته‌ای و ترامپی را فراموش کنند، هدف اصلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای صیانت از حقوق ملت ایران است.


نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بنای دولت سیزدهم اجرای قانون مجلس و تامین منافع ملت ایران و پیروی از خط مشی های مجلس شورای اسلامی است. بنابراین اقدام دولت سیزدهم در نوع مذاکرات با طرف‌های برجامی متناسب با انتخاب ملت ایران است که به دنبال استقلال کامل، آینده نگری، تامین منافع و متوقف کردن فشار بر جمهوری اسلامی ایران است.


مقتدایی درباره اینکه آیا هدف آمریکا از اعطای این امتیاز نیم بند، تحت تاثیر قراردادن افکار عمومی داخلی و خارجی است، افزود: همه رسانه‌ها و فعالان عرصه خبر و کسانی که بر افکار عمومی اثرگذاری دارند، باید بدانند که اکنون تیم مذاکره‌کننده ایران در میانه راه است و قبل از اینکه این تیم موضوع را برای افکار عمومی مطرح کند، نباید هیچ موضوعی را به عنوان یک قطعیت طرح کرد.


وی خاطرنشان کرد: باید در یک بستر آرام همراه با امنیت خاطر و رضایت ایجاد شده کمک کنیم تا تیم مذاکره کننده به اهداف خود دست یابد و آنچه که رسانه‌های آمریکا در این باره می گویند مبنای اثرپذیری در افکار عمومی ما ندارد.


به گزارش ایرنا،‌ روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داد که با هدف تسهیل روند مذاکرات، برخی از تحریم‌ها علیه بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق کرده تا زمینه بازگشت دو طرف به تعهداتشان در برجام فراهم شود.


به موجب این معافیت‌ها، کشورها و شرکت‌های خارجی که به واسطه برجام در زمینه‌های غیرنظامی با برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. این معافیت‌ها به کشورها و شرکت‌های روسی،  چینی و اروپایی اجازه می‌دهد در طرح های غیرنظامی در نیروگاه اتمی بوشهر، آب سنگین اراک و رآکتور هسته‌ای تهران فعالیت کنند.


این درحالی است که مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین از روز سه‌شنبه از سرگرفته شده است. 


مذاکره کنندگان در روزهای گذشته سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.


دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر می شود.