آیا طرح صیانت از حقوق کاربران برای تجارت بین المللی آسیب زاست


یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید که طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی به تجارت بین اللملی محصولات کشاورزی ایران آسیب وارد می‌کند.


ذبیح الله اعظمی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی که پس از رأی گیری در مجلس، بررسی آن به کارگروه مشترکی واگذار شده است، گفت: بررسی این موضوع در صحن علنی جزء اولویت‌های کشور نبود. ما ادعا کرده‌ایم که پیگیر وضعیت معیشت مردم هستیم. هزار و یک مسئله در کشور وجود دارد که می‌توانستیم به آن بپردازیم.


نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: هنوز که هنوز است این طرح ناپخته است. شکی در ضرورت سامان دهی فضای مجازی وجود ندارد. مقام معظم رهبری نیز به مسئله تأکید داشته و دارند. همه کشورهای دنیا فضای مجازیشان را سامان دهی می‌کنند. به عنوان مثال توییتر بر اساس قوانین از پیش سامان دهی شده حساب کاربری دونالد ترامپ را بسته است.


وی با بیان اینکه «سامان دهی مسئله مهمی است» گفت: اینکه برای یک پلتفرم خارجی محدودیت‌هایی ایجاد کنیم که هزاران کسب و کار مجازی در این شرایط سخت اقتصادی آسیب ببینند، نسبتی با سامان دهی ندارند. وقتی به طراحان طرح موضوع محدودیت را می‌گوییم، پاسخ می‌دهند که این طرح هیچ محدودیتی ایجاد نخواهد کرد اما وقتی به انتهای ماجرا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که برنامه هایی در خصوص محدود کردن اینترنت دارند.


اعظمی در خصوص چگونگی ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌های خارجی گفت: این موضوع که پلتفرم‌های خارجی موظفند که در یک دوره زمانی مشخص در ایران دفتر رسمی تأسیس کنند و در غیر این صورت مطابق قانون محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، حقیقت دارد. به همکاران موافق با این طرح گفتم که پلتفرم‌ها به خاطر مسائل تحریمی به ایران نمی‌آیند اما پاسخشان این بود که ما می‌خواهیم پلتفرم‌های خارجی را پاسخگو کنیم.


زیرساخت‌های ما برای پلتفرم فضای مجازی ایرانی خوب ضعیف است


نماینده مردم جیرفت در مجلس تأکید کرد: به نظرم، مسئله پلتفرم داخلی بی اهمیت نیست. به شخصه با خودکفایی در زمینه فضای مجازی موافقم اما نکته اینجاست که فضای مجازی ایرانی باید دقیقا مطابق تکنولوژی روز دنیا به کاربران سرویس ارائه کند و این مسئله ناممکن است چرا که از نظر زیرساختی بسیار عقب هستیم. از طرفی دیگر، با وجود تصویب طرح فعلی بسیاری از اساتید دانشگاه ها به مقالات دسترسی نخواهند داشت. آذری جهرمی به همین خاطر زیر بار این مسئله نرفت. مجلسی ها هم به او تذکر دادند اما نظرشان این بوده که طرح‌های ارائه شده مناسب و کامل نبوده است. به همین خاطر ایشان زیر بار ماجرا نرفتند.


طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی چگونه به تجارت بین الملل آسیب می‌زند؟


این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: ما در بسیاری موارد نیازمند پلتفرم‌های بین المللی برای ارائه محصولات هستیم. در صورت تأسیس یک پلتفرم ایرانی چه طور باید خرما، پسته، برنج و گندم خود را برای دنیا تبلیغ کنیم و شاخص تجارت را در ایران بالا بیاوریم؟ یک ایرانی که در روستایی دور افتاده یک قالی تولید می‌کند برای فراهم کردن بازار فروش به اینستاگرام نیاز دارد، با وجود محدودیت این پلتفرم چه کار باید کند؟ طرح صیانت از حقوق کاربران باید با توجه به مطالبات افکارعمومی اصلاح شود.


انتهای پیام