ایران و ترکیه هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند


تهران – ایرنا – مراسم امضای اسناد مشترک همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و آنکارا در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد برگزار شد.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، این سند همکاری‌ها در زمینه‌های طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه های توسعه تامین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهم نامه هایی است که به امضای مسئولین دو کشور رسید.


در این مراسم سند همکاری به امضای هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه رسیده است.


پیش از آن رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مذاکرات دو جانبه فشرده خود را  پشت درهای بسته آغاز کرده‌اند.


اردوغان دوشنبه شب به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شد و امروز سه شنبه آیین استقبال رسمی از رئیس جمهور ترکیه توسط همتای ایرانی خود، با نواختن سرود ملی دو کشور در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد برگزار شد.


همچنین  هفتمین اجلاس روند صلح آستانه سه شنبه شب با حضور رئیسان جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در سالن اجلاس سران برگزار می شود و در این نشست سه جانبه آیت الله رئیسی، اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم، از جمله علیه داعش و پ. ک. ک و بازگشت داوطلبانه پناهندگان سوری به خانه‌هایشان گفت‌وگو می کنند.


اردوغان قرار است در حاشیه این نشست، دیداری دوجانبه با همتای روسی خود داشته باشد و پوتین هم با رئیس جمهور ایران دیدار و گفت و گو می کند.


پیشتر ششمین نشست شورای عالی همکاری راهبردی ‌ایران و ‌ترکیه سال ۹۹ به میزبانی تهران و به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیسان جمهور و وزیران کابینه دولت های دو کشور برگزار شده بود.


همچنین ششمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه هم به دلیل شیوع کرونا در جهان در تیرماه ۹۹ به صورت مجازی برگزار شده بود اما آیت رئیسی برای نخستین بار میزبان این اجلاس در دوران تصدی ریاست خود در دولت سیزدهم است.


روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر برای گفت‌وگو بر سر موضوع سوریه از روندی به عنوان «فرایند صلح آستانه» به منظور پایان بیش از ۱۱ سال درگیری در این کشور عربی استفاده می کنند.


نخستین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه به دنبال برگزاری نشست‌های مقدماتی که با حضور طرف‌های درگیر و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه، به منظور برقراری آتش‌بس و یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه در آستانه قزاقستان برگزار شده بود، اول آذر سال ۱۳۹۶ با حضور رئیسان جمهور این سه کشور در سوچی روسیه تشکیل شد.