بافت منحصر به فردترین فرش های دستباف در کلات


ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کلات از بافت منحصر به فردترین فرش‌های ابریشم دستباف ایران در این شهرستان خبر داد.


محمدرضا اردلان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سرمایه گذاری در شهرستان کلات طی چند سال اخیر منجر به رونق گرفتن صنعت فرش دستباف شده است، خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر در بخش زاوین شهرستان کلات با پشتیبانی اداره فرش سازمان صمت فرش‌هایی با ابریشم طبیعی بافته می‌شود که نمونه آن را در کل کشور فقط درکلات و تبریز می‌توان یافت.


وی عنوان کرد: چون زنان منطقه زاوین ابریشم‌بافی را به خوبی انجام داده‌اند و کاری ظریف است به خوبی می‌توانند بافت این نوع فرش‌ها که در آن ابریشم طبیعی به کار می‌رود را انجام دهند.


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کلات افزود: فرش‌های دستبافی که در شهرستان کلات بافته می‌شود بسیار نفیس است، بافت یک فرش ۲ در ۳ حدود سه ماه زمان می‌برد.


وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و مشکلات اقتصادی درآمد خوبی در این حوزه برای زنان شهرستان ایجاد شده است، تصریح کرد: یک سرمایه‌گذار ابتدا کار خود را با ۵ دارقالی و ۱۰ نفر بافنده در شهرستان شروع کرد و تاکنون به ۳۰ دارقالی با حدود ۵۰ نفر بافنده رسیده است.


اردلان اظهار کرد: تلاش می‌شود امسال با پشتیبانی اداره صنعت، معدن و تجارت به ۱۰۰ دارقالی و اشتغال‌زایی برای ۲۰۰ نفر خانم برسد، همچنین تمامی بافنده‌ها بیمه هستند.


وی با اشاره به اینکه صنعت فرش دستباف اکنون از رونق خوبی برخوردار است، افزود: این نوع فرش به لحاظ ظرافتی که نقشه‌ها دارد فقط در شهرستان کلات و تبریز بافته می‌شود.


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کلات خاطرنشان کرد: برخی زنان در کارگاه و تعدادی نیز در خانه با گرفتن تجهیزات و مواد اولیه اقدام به قالیبافی می‌کنند، زنان در کنار شغل خانه‌داری به قالیبافی نیز مشغول هستند.


وی بیان کرد: در شهرستان دو نوع کارگاه متمرکز و نیمه متمرکز داریم، کارگاه‌های متمرکز همه در یک سالن مشغول قالیبافی هستند و کارگاه های نیمه متمرکز نیز در خانه اقدام به قالیبافی می‌کنند.


                                                                               بافت منحصر به فردترین فرش‌های دستباف در کلات


اردلان با بیان اینکه در گذشته این نوع فرش دستباف در شهرستان کلات بافته نمی‌شد، گفت: فرش‌های محلی هم که قدیم بافته می‌شدند بازار پسند نبوده و بیشتر خود دختران برای جهیزیه‌شان می‌بافتند و از کیفیت لازم برخوردار نبود.


وی در ادامه با اشاره به اینکه مربی فرش دستباف در کلات نداریم، افزود: اکنون روستاهای سررود، اورتکند، سینی و شهر زاوین شهرستان کلات از فرش‌بافی استقبال خوبی دارند.


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کلات اظهار کرد: باوجود اینکه در برهه‌ای از زمان فرش دستباف ارزش بسیاری داشت و صادرات فراوان داشتیم، اما از چند سال قبل به طور رسمی صادرات صورت نمی‌گیرد و فقط به صورت چمدانی است.


وی با بیان اینکه بیشتر صادرات چمدانی به کشورهای عربی از جمله دبی است، عنوان کرد: هندوستان یکی از رقبای ایران در تولید فرش دستباف است.


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کلات گفت: امیدواریم به زودی زمینه صادرات به عربستان هم فراهم شود.


شهرستان مرزی کلات با وسعت ۳۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا
لینک مطالب دیگردستگاه تصفیه آب