با این بازی ها آینده خوبی برای تیم ملی نمی بینم




  • پیشنهادی برای جبران نداشتن کمک‌داور ویدئویی

    تهران- ایرناپلاس- تیم ملی کشورمان در بازی امارات همان عملکرد ضعیف دیدار با سوریه را داشت و با خوش‌شانسی به برتری رسید. این بازی‌های سینوسی تیم ملی برای اهالی فوتبال قابل هضم نیست؛ گرچه این برد ما را در مسیر خوبی برای دستیابی به اتفاق‌های بزرگ‌تر قرار داده، اما باید از این بهتر باشیم.


    به گزارش ایرناپلاس، در دیدار مقابل امارات یکی از تاریخی‌ترین اتفاقات به لطف کمک داور ویدئویی رقم خورد تا تیم ملی کشورمان با سومین برد متوالی صدرنشین گروه اول باقی بماند.
    در دقیقه ۶۰  فرار علی مبخوت و تک به تک شدن او با بیرانوند باعث شد شجاع خلیل‌زاده مجبور به خطا روی مهاجم اماراتی شود تا کریستوفر جیمز علاوه بر اعلام ضربه ایستگاهی، خلیل‌زاده را با کارت قرمز جریمه کند.  


    داور استرالیایی برای تصمیم مبنی بر اخراج مدافع تیم ملی ابتدا مجبور به بازبینی صحنه شد تا نسبت به اعلام خطا بیرون محوطه جریمه یا پنالتی تصمیم نهایی را اتخاذ کند. هر دو تصمیم کریستوفر جیمز می‌توانست شرایط نگران‌کننده‌ای برای تیم ملی ما رقم بزند.
    اعلام پنالتی بدون اخراج خلیل‌زاده، موقعیت مناسبی را نصیب اماراتی‌ها می‌کرد تا در خانه بهترین شرایط ممکن را برای دستیابی به امتیاز داشته باشند. از سوی دیگر حتی اعلام ضربه ایستگاهی چسبیده به محوطه جریمه، موقعیت خوبی را نصیب حریف می‌کرد و با توجه به ۱۰ نفره شدن تیم و از طرفی نوع بازی‌ ایران حتی ممکن بود صدرنشینی را پیش بازی مستقیم با کره‌جنوبی به ‌آن‌ها واگذار کنیم.


    لحظاتی پیش از این‌که اماراتی‌ها ضربه ایستگاهی خود را به ثمر برسانند و سردار آزمون به همین دلیل تعویض شود ناگهان همه چیز تغییر کرد؛ داور استرالیایی با اشاره به این‌که از اتاق وی‌ای‌آر (کمک داور ویدئویی) بحث تازه‌ای مطرح شده، ثانیه‌هایی بعد اعلام کرد که پیش از فرار مهاجم اماراتی به سمت دروازه ایران، بازیکن پاس‌دهنده در موقعیت آفساید صاحب توپ شده و پاس نهایی را برای علی مبخوت فرستاده و این خطا بعد از آن صحنه شکل گرفته و به همین علت علاوه بر مردود بودن موقعیت ایستگاهی حریف، کارت قرمز خلیل‌زاده پاک شد و دو تیم با همان نفرات به بازی ادامه دادند.


    در همه پست‌ها ضعیف بودیم
    مسعود اقبالی کارشناس فوتبال با بیان این‌که تیم ملی با سیستم ۲-۴-۴ در مقابل سیستم ۲-۴-۴ امارات می‌توانست برای ما شرایط خوبی را رقم بزند مشروط بر این‌که بازیکنان ما در همه پست‌ها از ظرفیت‌های بالقوه خود به نحو احسن استفاده کند به ایرناپلاس گفت: «ما با وجود کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده در میانه خط دفاعی خود، محرمی و نورافکن در جناحین به‌عنوان «وینگ بک» در خط میانی جهانبخش، نوراللهی، عزت‌اللهی و امیری و در خط حمله هم طارمی و آزمون داشتیم.

    متاسفانه باید بگویم با توجه به دیدگاهی که داشتیم و سیستمی که در زمین باید انجام می‌گرفت ما در نیمه اول به هیچ عنوان فوتبال خوبی را ارائه ندادیم و در همه پست‌ها ضعیف بودیم عملاً چه در دفاع و چه در حمله از ظرفیت‌های بالقوه خودمان استفاده نکردیم.


    فوتبال بسیار ضعیف و دور از شأن فوتبال‌مان را بازی کردیم. متاسفانه ما در ساختار تهاجمی از یک سوم دفاعی و ساخت حمله از این منطقه عملاً مشکل داشتیم و جرأت و جسارت نداشتیم که بتوانیم از یک سوم دفاعی توپی دریافت کنیم و به تدریج به دروازه حریف نزدیک شویم.

    ما حتی در مالکیت توپ هم مشکل داشتیم و بسیاری از زمان بازی را بدون دلیل و بدون آن‌که بتوانیم یک پاس ساده با هم رد و بدل کنیم در میانه زمین از دست دادیم و کمتر به یک سومی دفاعی حریف نزدیک شدیم. در اصل یکی و دو فرصتی که به دست آوردیم حتی طارمی می‌توانست ما را به گل برساند که آن هم از دست دادیم. در مجموع فوتبال بسیار بدی را در نیمه اول ارائه دادیم.»


    هیچ‌گونه ارتباطات منطقی بین خطوط نبود
    مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه داد: «آن انسجام تیمی و آن تراکم حمله در اصل انتقال از دفاع به حمله و برعکس را از تیم ملی ندیدیم. دفاع‌های کناری ما به هیچ عنوان در حمله شرکت نداشتند؛ نه از سمت محرمی و نه از سوی نورافکن، چیزی به آن معنا از جناحین ندیدیم. نه ارسالی دیده شد و نه حرکت‌های ترکیبی از میانه‌های زمین.
    در نیمه دوم با صحبت‌هایی که کادر فنی انجام دادند با وجود این‌که کمی رو به جلو بازی کردیم و بازی ما سرعت بیشتری پیدا کرد اما باز دچار اشتباهات فاحشی می‌شدیم و هیچ‌گونه ارتباطات منطقی بین خطوط نبود.


    تیم ملی ما با تغییری که در شروع نیمه دوم انجام داد تا دقیقه پانزدهم این نیمه که تقریباً فوتبال سرعتی‌تری نسبت به نیمه اول ارائه می‌داد و در اصل با نفرات بیشتری در حمله شرکت می‌کرد اما باز هم دچار یک نوع سردرگمی بودیم و باز هم حرکت‌های ترکیبی را در خطوط مختلف و انسجام تیمی را مشاهده نکردیم.


    ما تنها با یک فرصت و با یک حرکت ترکیبی که بین طارمی و آزمون صورت گرفت به گل رسیدیم و همین تنها حرکت ترکیبی این دیدار از سوی ملی‌پوشان ما بود و تمام! اگر حرکت‌های ترکیبی بیشتری انجام می‌دادیم نتیجه بهتری کسب می‌کردیم.»


    نظم تاکتیکی امارات در کار دفاعی
    اقبالی اضافه کرد: «اماراتی‌ها با وجود آنکه یک تیم درجه سومی آسیا محسوب می‌شوند اما در کار تیمی به‌خصوص در کار دفاعی نظم تاکتیکی خوبی داشتند. در بسیاری از موارد، آن‌ها اجازه ندادند تا بازیکنان ما بتوانند از پاس‌های عمقی استفاده و یا نفوذ کنند.
    آن‌ها با اعتماد به نفس بیشتری از یک سومی دفاعی خود تدارک حمله می‌دیدند چیزی که ما از تیم خود ندیدیم. با وجود آنکه فکر می‌کردیم امید نورافکن می‌تواند جناح چپ ما را به‌خوبی پوشش دهد اما در این بازی روز خوبی را پشت سر نگذاشت و به همین دلیل با شروع نیمه دوم جای خود را به علی قلی‌زاده داد. تعویض‌های ما بجز اولین تعویض چندان موقر واقع نشد.


    بازیکنانی که به‌عنوان جانشین وارد زمین می‌شوند، متاسفانه جواب نمی‌دهد. وقتی جهانبخش تعویض شد نفر جایگزین چیز خاصی ارائه نداد. در مجموع روز بدی را مقابل امارات گذراندیم؛ اگر با این وضعیت بخواهیم پیش برویم شانس زیادی نخواهیم داشت. شاید به جام جهانی راه پیدا کنیم اما با این تیم و این نوع بازی بعید است که شرایط خوبی در جام جهانی داشته باشیم.
    ما در این بازی یک پنالتی هم گرفتیم اما متاسفانه سردار آزمون آن را از دست داد. باید باور داشته باشیم که فوتبال استفاده از فرصت‌هاست و اگر ما نتوانیم از این فرصت‌ها بهره ببریم همانند این پنالتی، موقعیت‌ها را از دست بدهیم، شرایط خوبی نخواهیم داشت.»


    بازیکنان ما حتی در کنترل توپ هم مشکل داشتند
    پیشکسوت فوتبال با انتقاد از عملکرد فردی برخی از بازیکنان تیم ملی بیان داشت: «من متاثر شدم چگونه بازیکنان تیم ملی کشورمان از دادن چهار تا پاس به یکدیگر مشکل داشتند. بازیکنان ما حتی در کنترل توپ هم مشکل داشتند. تعجب میکنم چرا در این بازی روز بدی را سپری کردیم، دلیل آن چیست؟ آیا به‌دلیل وقفه بین مسابقات بوده یا بازیکنان ما درک متقابل از یکدیگر را ندارند؟ یا از لحاظ روانی بازیکنان ما آماده نیستند؟ این‌ها باعث شده تا ما آن انسجام تیمی را از دست بدهیم و مقابل تیم درجه سومی امارات به مشکل بخوریم. خط میانی ما عملکرد خوبی نداشتند و خیلی بد بازی کردند.


    باید غیر از آن ویژگی‌هایی که بازیکنان خط میانی داشته باشند؛ بتوانند بازی را کنترل کنند، حفظ توپ داشته باشند، بتوانند تعویض بازی کنند، پاس در عمق بدهند و ارتباط منطقی با خط حمله را داشته باشند. در این دیدار، طارمی و آزمون بسیار کم فروغ ظاهر شدند. نه از آن‌ها توپ گرفتن دیدیم و نه حتی یک شوت به دروازه.
    این‌ها مشکلات تیم ملی مقابل امارات بود. ما در برابر برخی از حریفان مثل عراق خیلی خوب بازی می‌کنیم و یک حرکت سینوسی در تیم دیده می‌شود و در برخی از دیدارها مثل سوریه و امارات آنقدر بد بازی می‌کنیم که برای اهالی فوتبال قابل هضم نیست و باعث تأسف است.»


    در کار دفاعی و حمله هیچ برنامه خاصی نداریم
    اقبالی گفت: «در هر صورت ما بازی سوم خود را هم بردیم و به لحاظ امتیاز در صدر گروه قرار داریم اما با این شیوه فوتبال بازی کردن که نه در کار دفاعی و نه در حمله هیچ برنامه خاصی نداریم، بزودی به بن‌بست خواهیم خورد.
    ما در انتقال از حمله به دفاع و از دفاع به حمله هیچ شکل و برنامه‌ای نداریم. انسجام تیمی نداریم؛ بازیکن امارات از بین دو مدافع ما عبور کرد و با خوش‌شانسی، خطا و اخراج بازیکن ما با کمک وی‌ای‌آر (کمک داور ویدئویی) لغو شد و نجات پیدا کردیم و گرنه معلوم نبود با یک بازیکن کمتر و این نوع بازی در پایان چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد.


    اما این‌که به این راحتی مهاجمان حریف بتوانند از بین مدافعان ما عبور کنند و خط دفاعی ما را دور بزنند، می‌تواند در دیدار با کره‌جنوبی که بازیکنان سرعتی دارند خیلی خطرناک باشد. ما امیدوار بودیم در فاز تهاجمی بتوانیم فوتبال خوبی ارائه بدهیم اما در این دیدار بسیار بد بودیم.

    در خط دفاعی مشکلات زیادی داریم. باید برای بازی با کره‌جنوبی ضعف‌های خود را بر طرف کنیم و تمرکز لازم را در خطوط مختلف داشته باشیم و اصول اولیه فوتبال را مراعات کنیم. در مهارت‌های فردی و کار گروهی مشکل داریم. در حفظ توپ و دادن ۳ تا ۴ پاس به هم عاجز هستیم.


    حتی در ضدحمله هم برنامه‌ای نداریم. ما از سعید عزت‌اللهی به‌عنوان پلی میکر پاس‌های در عمق، چهل متری و بازیسازی ندیدیم. در این بازی نوراللهی هم خوب نبود؛ در مجموع همه بازیکنان ما مقابل امارات در شرایط بدی بودند که این می‌تواند آینده تیم ملی ما را تاریک کند و باید کادر فنی به این مهم خیلی توجه داشته باشد.

    اهالی فوتبال از این نوع بازی به هیچ‌وجه راضی نیست. مردم ما زمانی راضی هستند که ما با یک فوتبال زیبا نتیجه بگیریم نه با بد بازی کردن ۳ امتیاز بگیریم؛ با این نوع بازی، در صورت صعود به جام جهانی آینده خوبی را برای تیم ملی نمی‌بینم.»