تذکر رهبری و حفظ حرمت منزلت و آبروی افراد


تهران- ایرناپلاس- تذکر کتبی رهبر معظم انقلاب درباره گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی بار دیگر موضوع مهم حفظ حرمت، شخصیت و آبروی افراد را در کانون توجه‌ها قرار داده است.


به گزارش ایرناپلاس، چهارشنبه هفته گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، از تذکر رهبر معظم انقلاب به اقدام یکی از کمیسیون‌های مجلس درباره رسانه‌ای شدن اسم افراد پیش از صدور حکم دادگاه صالحه خبر داد و گفت: ایشان فرمودند پیش از اثبات جرم افراد نباید موضوع را رسانه‌ای می‌کردید و این موضوع باید به‌نحوی جبران شود.


محمدباقر قالیباف ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در حاشیه نامه‌ای که در آن به رسانه‌ای شدن یکی از کمیسیون‌های مجلس پیش از بررسی و صدور حکم در دادگاه صالحه اعتراض شده است، مرقوم فرمودند: «شکایت به‌جاست؛ نباید پیش از اثبات جرم موضوع را رسانه‌ای می‌کردند. دنبال کنید و به‌نحوی جبران شود.»

همان‌گونه که رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد، به نظر می‌رسد این تذکر که حاکی از اهمیت توجه به حق‌الناس است، نه فقط برای نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون‌ها، بلکه برای همه صاحبان رسانه‌ها و تریبون‌ها بویژه تریبون‌های رسمی و همه فعالان رسانه‌ای می‌تواند فصل‌الخطاب قرار گیرد. این تاکید نشان می دهد تا زمانی جرمی به اثبات نرسیده، بیان اسامی افراد مجاز نیست.


حساسیت رهبری درباره موضوع‌هایی مشابه، به‌ویژه آنجا که حق‌الناس و آبروی افراد مطرح است، تنها به همین مورد اخیر محدود نمی‌شود و ایشان در جایگاه رهبری نظام و از آن بالاتر، رهبری دینی و اسلامی، بارها نسبت به آن تذکر داده و رعایت و یا جبران هرگونه اجحافی در این موارد را خواستار شده‌اند.


در یکی از این موارد، ایشان ۱۰ سال پیش در تیرماه ۱۳۹۰ در دیدار با مسئولان قوه قضائیه به تفصیل درباره افشای عیوب دیگران و بردن آبروی افراد هشدار دادند: «به هرکسی ممکن است یک اتّهامی وارد شود؛ تا وقتی که از طریق قانونی جرمی ثابت نشده است، نه در خود قوّه، نه در بیرون قوّه، نه در تریبون‌ها و منبرهای رسمی، نه در وسایل ارتباط جمعی، کسی حق ندارد آبروی یک مسلمانی را ببرد… بعضی اوقات انسان می‌بیند روی قوه قضائیه فشار می‌آورند که آقا افشا کنید. نه آقا، هیچ لزومی ندارد افشا کردن. در موارد خاصّی، بله، شارع مقدّس مشخّصاً و معیناً خواسته است که مردم مجازات را ببینند، یا مجازات شونده را بشناسند؛ اینها موارد خاصّی است، مال همه جا نیست… چون وقتی گفتید: متّهم است، افکار عمومی تفکیک نمی‌کند بین متّهمی که هیچ گناهی نکرده است، با آن کسی که شواهدی بر گناه او وجود دارد. حتّی بعد از اثبات جرم هم چه لزومی دارد»؟


رهبر معظم انقلاب در همان سخنرانی حتی فراتر از این، در مواردی بعد از اثبات جرم و مجازات نیز لزوم حفظ آبرو و عدم بیان نام  و رعایت حرمت خانواده و فرزندان محکومان را تذکر داده بودند: «حتّی اگر چنانچه فرض کنیم یک نفری جرمی هم کرده، این جرم در دادگاه صالح اثبات هم شده، این شخص به مجازات محکوم هم شده است – فرض کنید رفته زندان – چه لزومی دارد ما اسم او را در روزنامه‌ها منتشر کنیم تا بچّه این آدم که دارد مدرسه می‌رود، دیگر رویش نشود مدرسه برود؟ چه اشکال دارد که این مدّتِ زندانش را بگذراند، بیاید بیرون، خودش و خانواده‌اش زندگی عادی‌شان را ادامه دهند؟ خب، جرمی کرد، مجازات شد، تمام شد دیگر. باید حتماً آبروریزی بشود؟ نخیر، کسی نباید این جور عمل کند… افکار عمومی از این مساله چه لذّتی می‌برد؟ برای افکار عمومی چه فایده‌ای دارد که بداند زیدی، عمروی، بکری متّهم به فلان عمل خلافی است»؟


ایشان در جریان انتخابات خردادماه امسال نیز درباره برخی اخبار و شایعه‌ها حتی در مورد ردصلاحیت شدگان فرمودند: «به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبت‌های خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارش‌ها غلط و خلاف است».
رهبر معظم انقلاب در همان زمان، حفظ آبرو را «جزو بالاترین حقوق انسان‌ها» دانستند و از دستگاه‌های مسئول خواستند «مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند» و در دعای پایانی سخنان‌شان بار دیگر به موضوع هتک حرمت مومنان پرداختند و صراحتا افزودند: «خداوند متعال ما را از ظلم، هتک حرمت مؤمن و تخلف از وظایف‌مان محفوظ بدارد».


سخنان یادشده که از قضا در سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) مطرح شد، یادآور مشی امام راحل به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و حساسیت ایشان درباره حرمت و آبروی افراد است.
در دی‌ماه ۱۳۶۱، وقتی اعضای ستاد پیگیری فرمان هشت ماده‌ای امام و هیأت‌های منتخب این ستاد برای رسیدگی به تخلف‌ها در ۱۸ استان با ایشان دیدار کردند. ؛ امام (ره) به حفظ آبروی مردم تاکید کردند و فرمودند: «شما آقایان توجه داشته باشید که همه در محضر خدا هستید و انسان همواره باید این‌گونه تلقی کند که خدا ناظر اعمال و رفتار اوست. در جمهوری اسلامی غیر از گروهک‌هایی که می‌ خواهند به اسلام و مسلمین ضرر و زیان بزنند، نباید دنبال عیب دیگران رفت. باید آبروی مردم را حفظ کنید و در هر مساله‌ای که پیش می‌آید ببینید خدا چه می‌گوید، که همان را انجام دهید».


این سیره در مبانی دینی و عقیدتی نیز به‌گونه‌ای مصرح تاکید شده و حفظ شان و جایگاه افراد و مومنان، مهم دانسته شده و حرمت آن بالاتر از حرمت کعبه توصیف شده است.
امید می‌رود تذکر هفته گذشته رهبر معظم انقلاب، نصب‌العین همه مسئولان در همه دستگاه‌ها، مردم و به‌ویژه رسانه‌ها قرار گیرد و همه کسانی که به‌گونه‌ای، تریبونی عمومی در اختیار دارند، در انتقادها و حتی سخنان معمولی خود، آبرو و حرمت اشخاص را پاس بدارند.  



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40