تغییر ریل به نفع مردم عدالت شاخصه اصلی مسیر دولت جدید


تنها ۲۰۰ روز از آغاز رسمی دولت سیزدهم گذشته است اما اقدامات مهم و شبانه‌روزی دولت در این ۲۰۰ روز و تغییر ریل تفکرات مدیران ارشد، باعث شده است بذر امید بار دیگر در دل مردم ایران جوانه بزند.


 از وعده‌ها یا به تعبیر دیگر راهبردهای اصلی مدنظر دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن، تاکید برگفتمان «تغییر ریل» بوده است که حضور مستمر رئیس‌جمهور و هیات دولت در بین اقشار مختلف مردم، پیگیری انجام سفرهای استانی و احیای سرمایه اجتماعی تخریب شده نهاد دولت، تقویت و ترمیم روابط با همسایگان و اولویتدادن به دیپلماسی نگاه به شرق، تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در چارچوب اصلاح ساختاری بودجه و مبتنی بر سند آمایش سرزمین و امثالهم از مهم‌ترین مصادیق کاربست گفتمان «تغییر ریل» مدنظر دولت در طی این مدت بوده است که در ادامه می‌خواهیم به بررسی برخی از این مصادیق بپردازیم. 



حضور رئیس‌جمهور در بین مردم این امید را در اقشار جامعه به‌ وجود آورده است که نفر اول دولت، با تمام توان به دنبال حل مشکلات آنهاست. سفرهای روز جمعه‌ای رئیس‌جمهور به استان های مختلف کشور، تفاوت مدیریتی که روز جمعه از مصوبات کلان باخبر می‌شد با مدیریتی که در میدان از جزئی‌ترین مشکلات مردم آگاهی پیدا می‌کند را به خوبی نمایان کرد.


تغییر ریل به نفع مردم/ عدالت؛شاخصه اصلی مسیر دولت جدید


رئیس‌جمهور با برنامه ای دقیق از ۱۷ استان کشور، در مدت کوتاهی بازدید به عمل آورده است و در طی این سفرهای استانی به همراه بازدید های میدانی، مصوبات مهمی در خصوص پروژه‌های اولویت‌دار هر استان نهایی و ابلاغ کرده است. جمع اعتبارات مصوب تعهد شده توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور، بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان (قابل تأمین تا پایان سال ۱۴۰۳) و واریز ۱۸ هزار میلیارد تومان به حساب استانداری ها برای آغاز عملیات اجرایی مصوبات استانی می‌باشد. 



دولت سیزدهم در کنار اقدامات شبانه‌روزی برای کنترل تورم و متناسب سازی قیمت‌ها، یاری رساندن به طبقات ضعیف و جلوگیری از گردن‌کشی ثروتمندان را در دستور کار قرارداد.


طبق صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی، وصول درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری، ۱۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده‌است.


در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز، میزان درآمدهای مالیاتی دولت جهش ۶۲ درصدی داشته است. طی سال‌های گذشته، درآمدهای مالیاتی به طور میانگین، هرساله رشد ۲۵ الی ۳۰ درصدی را تجربه می‌کرد که با توجه به تورم ساختاری دو رقمی موجود در کشور، افزایش درآمدهای مالیاتی متناسب با آن موضوعی عادی به شمار می‌آمد چراکه افزایش ۳۰ درصدی درآمد مالیاتی همزمان با تورم ۳۰ درصدی کشور به این معناست که تغییر و تحولی در حوزه مالیات‌ها رخ نداده است. اما حالا افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی از نظر کارشناسان اقتصاد، امر بسیار مهمی برای اصلاح نظام اقتصادی کشور و تغییر ریل اقتصاد از وابستگی به درآمدهای نفتی است و می تواند باعث جهش بسیار خوبی در نظام مالیاتی کشور شود.


 افزایش درآمدهای دولت از طریق دریافت مالیات، فروش نفت و درآمد های جاری در کنار کنترل هزینه‌ها، دست مسئولین را برای متعادل سازی نظام پرداخت ‌ها باز می‌گذارد. 



دولت جدید به جای استقراض از بانک مرکزی و فروش اوراق، درآمدهای پایدار را جایگزین آنها کرد. با مشاهده اطلاعات مربوط به عملکرد بودجه در پایان دی‌ماه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با انتهای تیرماه ۱۴۰۰، مشخص می‌شود همانطور که گفته شد در این دوره شش‌ماهه، درآمدهای مالیاتی ۱۶۰ درصد و درآمدهای نفتی ۶۷۰ درصد رشد کرده است. 


همچنین استفاده از تنخواه‌گردان خزانه برای تأمین کسری منابع (استقراض دولت از بانک مرکزی) حدود ۳۲ درصد نسبت به ۴ ماهه ابتدای سال کاهش یافته است و بیانگر عدم استقراض از بانک مرکزی برای جبران کمبود منابع بودجه عمومی است. 


لازم به یادآوری است دولت قبل از ابتدای امسال تا پایان تیرماه نزدیک به ۶۶ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده و صرف هزینه‌های جاری کرده بود اما دولت سیزدهم در ۶ ماه نخست فعالیت خود نه تنها از بانک مرکزی استقراض نکرده بلکه ۲۱ هزار میلیارد تومان از استقراض دولت قبل از بانک مرکزی را هم بازپرداخت و تسویه کرده است که همین امر سبب کاهش شتاب رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر شده است. 



بازدید های سرزده و بدون تشریفات، باعث می‌شود مسئولان با همان زاویه دید مردم با اتفاقات روبه‌رو شوند و این امر منجر می‌شود تا مسئولان با نگاهی دقیق‌تر مشکل را شناخته و به فکر رفع آن مسئله باشند.


حضور سرزده رئیس‌جمهور در داروخانه ۲۹ فروردین و بررسی مشکلات مراجعان در تامین داروهای مورد نیاز برای بیماری کرونا که منتج به افزایش تعداد داروخانه‌های خاص برای بیماران کرونایی از ۱۰۰ داروخانه به ۳۰۰ داروخانه گردید نمونه بارز همین اتفاق است.


تغییر ریل به نفع مردم/ عدالت؛شاخصه اصلی مسیر دولت جدید


دیدار سرزده وزیر کار و رفاه اجتماعی از مراکز تایید نسخ تامین اجتماعی نشان داد برخی بروکراسی‌های اداری می‌تواند با یک پیامک رفع شود و از بخش مهمی از مشکلات مردم بکاهد. 



یکی دیگر از طرح‌های عدالت‌گرایانه به منظور بهره‌مندی همه افراد جامعه از یارانه حامل‌های انرژی طرح بازتوزیع یارانه بنزین است که مبنای یارانه بنزین را از هر خودرو به هر فرد (چه صاحب خودرو چه فاقد خودرو) تغییر می‌دهد. 


دولت سیزدهم است از همان روزهای ابتدایی، درصدد انجام این طرح به شیوه صحیح بود و امروز این طرح در جزیره کیش در حال انجام آزمایشی است. در این طرح مشابه گذشته قیمت بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳ هزار تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهیمه بنزین یارانه‌ای خود را که ۲۰ لیتر می‌باشد را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند. 



افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱ خبر خوش وزارت کار در آخرین روزهای ۱۴۰۰ بود که میزان حداقل حقوق را ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان تعیین کرد.


بازنشستگان نیز از قطار افزایش حقوق‌ها جا نماندند و با تعیین ۵ میلیون تومان به عنوان حداقل حقوق بازنشستگان، حقوق این قشر از جامعه نیز افزایش ده درصدی را تجربه کرد.


رتبه‌بندی معلمان پس از ده سال کش و قوس بالاخره با هماهنگی دولت و مجلس به انتهای خط رسید و رئیس جمهور در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ قانون رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد.


افزایش ده برابری حقوق سربازان نیز ‌اقدام بسیار مهمی از جانب دولت بود تا سربازان با خیال راحت‌تری به خدمت سربازی بپردازند. اقدامات دولت برای افزایش حقوق‌ها نشان‌دهنده تلاش ستودنی دولت سیزدهم برای گسترش عدالت در جامعه‌ایست که از شکاف طبقاتی می‌رنجد. 



اقدام قابل تحسین دیگر دولت سیزدهم، کنترل قیمت‌ها با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاهاست. علت این اقدام احتمال عدم شفافیت و تفاوت قیمت آغازین محصول با قیمت نهایی بود که وزارت صمت با انجام این طرح به این تفاوت فاحش قیمت پایان داد. از آنجا که قیمت مصرف‌کننده حداکثر ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تولیدکننده است این اقدام باعث می‌شود گران‌فروشی ها به شکل محسوسی کاهش پیدا کند.


 از ۶ مرحله تعریف شده برای این طرح تاکنون 4 مرحله آن اجرا شده و دو مرحله نهایی آن برای آسیب شناسی و رفع اشکالات احتمالی مراحل قبلی، به سال آینده موکول شده است. 


مرحله ششم طرح «درج قیمت تولیدکننده» مربوط به درج قیمت تولید بر روی کالاهای اساسی بسته بندی شده از قبیل مرغ، گوشت، برنج، شکر و … است که به دلیل اهمیت این نوع کالاها در سفره مردم اجرای آن به تیرماه ۱۴۰۱ موکول شده تا هر گونه اشکال احتمالی در اجرای طرح مذکور رفع و این مرحله با کمترین مشکل اجرایی شود.  


اولین مرحله این طرح در ۲۷ آذر اجرایی شده است و در این مرحله کالاهایی مانند آب معدنی، نوشابه‌ها، انواع آب میوه و ماء‌الشعیر مشمول طرح درج قیمت تولید کننده شد. 



تنها ۲۰۰ روز از آغاز رسمی دولت سیزدهم گذشته است اما اقدامات مهم و شبانه‌روزی دولت در این ۲۰۰ روز و تغییر ریل تفکرات مدیران ارشد، موجی از امید را در بین مردم به راه انداخته است تا جایی که رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود درباره دولت سیزدهم فرمودند: ” مردم آمدند [در انتخابات] شرکت کردند و خب دولتی تازه‌نفس به میدان آمد که آن‌طوری که قرائن نشان میدهد، دولتی مردمی و علاقه‌مند به حرکتها و هدفهای مردمی و در ریل جداگانه‌ای غیر از دولت محترم قبلی در حال حرکت هستند و امیدهایی را در مردم زنده کرده‌اند بحمدالله ” 


تلاش های دولت سیزدهم باعث شده است بذر امید بار دیگر در دل مردم ایران جوانه بزند و این امید، نوید روزهای خوش در قرن جدید را برای ملت ایران به ارمغان می‌آورد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40