جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی صرفا درباره شخصیت این شهید نیست


تهران-ایرنا- دبیر اجرایی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت از رویکرد جدید در دومین دوره این دوسالانه خبر داد و گفت: جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی بدین معنا نیست که آثار ارسالی صرفاً باید درباره شخصیت شهید سلیمانی باشد.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، حسن علایی فعال با اشاره به آغاز فراخوان دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ «جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی» گفت: همان‌طور که در فراخوان اعلام کردیم در دوره دوم هم مانند دوره اول، آثار برتر پژوهشی در حوزه کتاب و رساله‌های دکتری را مدنظر قرار دادیم و به دنبال جمع‌آوری حداکثری آثار هستیم.



کتاب‌ها و رساله‌های دکتری سال‌های 1399 و 1400 مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت


وی با بیان اینکه در دومین دوره «جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی»، کتاب‌ها و رساله‌های دکتری مربوط به سال 1399 و 1400 مدنظر است یادآور شد: ما در دوره اول آثار مربوط به سال 1397 و 1398 را جمع‌آوری کردیم، امسال و در این دوره قرار است آثار سال 1399 و 1400 را در حوزه‌های نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، تاریخی و بین‌الملل جمع‌آوری کنیم.



«جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی» مختص به آثار درباره این شهید بزرگوار نیست


علایی فعال با ذکر این نکته که «جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی» مختص به آثار درباره این شهید بزرگوار نیست، اظهار کرد: مخاطبین این رویداد توجه داشته باشند که عنوان دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی است و این بدین معنا نیست که آثار ارسالی صرفاً باید درباره شخصیت شهید سلیمانی باشد. زیرا در دوره اول این اشتباه صورت گرفته بود و برخی از ناشران و پژوهشگران تصور می‌کردند باید آثاری را ارسال کنند که درباره شخصیت سردار شهید سلیمانی است.



ارزیابی آثار مراکز عمده پژوهشی به‌عنوان اساسی‌ترین و برجسته‌ترین اقدام در دوره دوم


در ادامه دبیر اجرایی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت از ارزیابی آثار پژوهشی مراکز عمده پژوهشی در سطح کشور به‌عنوان اساسی‌ترین و برجسته‌ترین اقدام در این دوره نام برد و تصریح کرد: ما در دوره دوم علاوه بر بررسی کتاب‌های منتشر شده و رساله‌های دکتری دفاع شده، محور سومی را هم برای ارزیابی آثار پژوهشی در نظر گرفته‌ایم. با توجه به اینکه در سطح کشور بیش از 30 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی وجود دارد که با موضوع دفاع مقدس و مقاومت، هم در سطح نیروهای مسلح و هم در سطح سازمان‌های کشوری، در حال فعالیت هستند، قاعدتاً پژوهش‌هایی انجام می‌دهند که الزامی نیست این پژوهش‌ها به شکل کتاب یا رساله دکتری منتشر شود.


وی افزود: در واقع این مراکز پژوهشی و تحقیقاتی بر اساس رخدادهای هشت سال دفاع مقدس دارند یکسری کارهای پژوهشی متناسب با فضای امروز جامعه در عرصه‌های مختلف انجام می‌دهند که بعضاً به نتیجه هم می‌رسد و اثراتش را در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، امنیتی، صنعتی، علمی و فناوری نشان می‌دهد. ما به‌عنوان برگزارکننده این دوسالانه بنا داریم تا آن پروژه‌هایی که در این مراکز پژوهشی و تحقیقاتی انجام شده است را هم مدنظر قرار بدهیم و مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرند. بنابراین از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی هم خواهیم خواست تا پروژه‌هایی را که در این رابطه به انجام رسانده‌اند برای ما ارسال کنند.



در انتخاب آثار برتر، صرفاً کتاب مد نظر است


علایی فعال متذکر شد: ما در انتخاب آثار صرفاً کتاب را ناظر بر نویسنده و ناشری که این کار را انجام می‌دهد مدنظر داریم ولیکن در خصوص آثار پژوهشی مراکز عمده پژوهشی در سطح کشور، توجه ما به اثر پژوهش خواهد بود؛ چراکه ممکن است این پژوهش‌ها انجام شده باشند ولی منتشر نشده باشند و بعضاً ما از نتایج و اثرات آن‌ در سطح کشور استفاده می‌کنیم.