دانشگاه کلمبیا چطور به مرکز اختلافات در مورد جنگ غزه تبدیل شد


مردم آمریکا به شدت در مورد جنگ اسرائیل در غزه اختلاف نظر دارند. این موضوع، جمع‌های دوستانه و خانوادگی را دچار اختلاف کرده، به بحث اصلی در محل کار تبدیل شده و یک مشکل سیاسی جدی برای جو بایدن ایجاد کرده است. در این شرایط و اوضاع، طی یک هفته گذشته تمام این اختلافات حول یک مکان متمرکز شده است؛ دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک.


به گزارش ایسنا به نقل از یو اس ای تودی، پردیس سرسبز این دانشگاه در منهتن به موارد زیادی معروف است. اینجا جایی است که باراک اوباما مدرک لیسانس خود را به پایان رساند و هیلاری کلینتون اکنون استاد است. حتی دونالد ترامپ هم با آن ارتباط دارد. ترامپ زمانی رئیس سابق این دانشگاه را به دلیل امتناع از خرید زمین برای یک پردیس جدید، «نادان» خطاب کرد.


با این حال، خبری که طی یک هفته گذشته در مورد محوطه این دانشگاه در رسانه‌ها مطرح بوده، بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض به جنگ اسرائیل در غزه در این مکان بوده است. این دستگیری‌ها یک روز پس از آن اتفاق افتاد که رئیس این دانشگاه برای پاسخگویی به ادعای یهودی ستیزی در این دانشگاه، به مجلس نمایندگان آمریکا احضار شد.


با این حال، به نظر می‌رسد جنجال‌های به وجود آمده در پردیس این دانشگاه چیزی بیش از یک نمایش سیاسی است. این در واقع تصویری واقعی از چالش‌های غیرقابل حلی است که آموزش عالی آمریکا در قرن بیست و یکم با آن مواجه است؛ از مداخله سیاسی گرفته تا ایجاد تعادل در مورد آزادی بیان و نیاز به حفظ امنیت دانشجویان و کارکنان.


به عقیده تحلیل‌گران اصلا جای تعجبی ندارد که دانشگاه کلمبیا به کانون اختلافات تبدیل شده است. این دانشگاه در بزرگترین شهر ایالات متحده با دومین جمعیت یهودی در جهان مستقر است. حدود یک پنجم جمعیت مسلمان این کشور نیز در شهر نیویورک هستند. با توجه به اعتراضات مشابهی که در دیگر دانشگاه‌ها به وجود آمد، می‌توان گفت که تظاهرات در دانشگاه کلمبیا و نوع واکنش مدیران آن، تاثیر پروانه‌ای بر دیگر دانشگاه‌ها داشته است.


*تکرار تاریخ


از طرف دیگر، این دانشگاه سابقه‌ای تاریخی در فعالیت‌های اعتراضی دارد. در سال ۱۹۶۸، تظاهرات گسترده دانشجویان، محوطه دانشگاه را وارد خشونت و هرج و مرج کرد. اعتراض نسبت به پیوندهای دانشگاه با جنگ ویتنام و برنامه‌های آن برای ساختن یک سالن ورزشی مجزا در زمین‌های عمومی، منجر به دستگیری صدها نفر شد. در پایان، مدیران به رابطه دانشگاه با یک اتاق فکر مرتبط با جنگ پایان دادند و از طرفی نیز ساخت و ساز آن ورزشگاه متوقف شد.


دهه ها طول کشید تا کلمبیا شهرت و اعتبار خود را بازیابد؛ اما برخی از مردم این شهر هنوز این قسمت را فراموش نکرده‌اند. در تظاهرات چند روز پیش خارج از محوطه دانشگاه، یک خانم ۷۰ ساله تابلویی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «۵۰ سال پیش برای پایان دادن به جنگ ویتنام اینجا بودم… امروز اینجا هستم تا بگویم فلسطین باید آزاد شود».

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز