رونق و بهبود وضعیت واحدهای تولیدی کشور دغدغه همه مسئولان نظام




در جلسه با اقتصاددانان مطرح شد؛


رئیسی: باید با تصمیمات کارشناسانه وضع موجود اقتصادی را تغییر داد


تهران – ایرنا – رییس جمهوری ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور که تحویل دولت سیزدهم شد، تاکید کرد:…


  • ۴ پرسش رئیس جمهور از اقتصاددانان/ بررسی راهکارهای رفع مشکلات مردم
    P>به گزارش خبرنگار ایرنا، «شهروز برزگر» روز پنجشنبه در نشست بررسی راهکارهای موانع زدایی واحدهای تولیدی که با حضور بخش خصوصی و نمایندگان اتحادیه و اصناف استان در سرسرای اداره کل امور اقتصاد و دارایی کرمانشاه برگزار شد، افزود: در قانون لایحه بودجه ۱۴۰۰، ماهیانه ۴۵ هزار میلیارد تومان برای هزینه جاری مدیریت کشور تصویب شده که ۲۲ هزار میلیارد تومان آن یعنی معادل ۵۰ درصد از محل مالیات ها دیده شده است.


    او همچنین بیان داشت: ۸۳ درصد هزینه های دولت را وزارت امور اقتصاد و دارایی، هفت درصد وزارت نفت و سه درصد وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین می کنند و ماهیانه به حدود۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پرسنل لشکری و کشوری و مستمر بگیران حقوق پرداخت می شود.


    دولت حتی یک ریال مالیات از واحدهای ورشکسته و زیان ده نمی‌گیرد 


    برزگر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به مشکلات مالیاتی بخش خصوصی گفت: امکان ندارد دولت حتی یکی ریال هم از واحدهای زیان ده و ورشکسته مالیات بگیرد و حتی واحدهای که زیان ده هستند تا زمانی که به رونق نرسند و درآمد نداشته باشند، مالیات نمی گیریم.


    این مقام مسئول همچنین در خصوص ممیزی کاران مالیات وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز گفت: این افراد در سخت ترین شرایط کاری قرار دارند و براساس مدرک و قانون رفتار می کنند و مانند قاضی ها دارای اختیارات خاص هستند و چنانچه کسی از آنها براساس سند و مدرک شکایت کند به درخواست آنها رسیدگی جدی می شود.


    همه مسئولان باید در راستای حل موانع تولید اقدام کنند


    برزگر در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در کشور حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار قانون و مقررات و تبصره داریم که گاها متضاد هم هستند و نیاز به تفسیر دارد، گفت: تا رفع و تعدیل این قوانین و مقررات درهم تنییده و پیچیده و تبدیل آنها به قوانین شفاف، روشن و واضح در مجلس شورای اسلامی باید مسئوولان اجرایی در راستای خدمت گزاری به مردم و موانع زدایی به آن جنبه از قوانینی توجه کنند که بیشترین خدمت به مردم در آن دیده شده است زیرا متاسفانه در قوانین ما اگر مدیران بخواهند به اندازه کافی هم قوانین دست و پا گیر وجود دارد و هم قوانین و تبصره های گره گشا.


    مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی همچنین از مسئولان و مدیران ادارات خواست در حوزه اختیاراتی که دارند تا آنجایی که امکان دارد موانع تولید را در حوزه استانی حل و فصل کنند و قوانین و مقررات که نیاز است در سطح ملی حل شود را به نمایندگان مجلس و وزاء منتقل کنند تا در مورد آنها زودتر تصمیم گیری و رفع مشکل شود.


    برزگر در ادامه با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور ناشی از تحریم ها، گفت: آمریکا دشمن ما است و اصلا کاری با این جناح و آن جناح  ندارد، با تحریم به مردم فشار می آورد تا مردم به نظام فشار بیاورند بنابراین در این شرایط سخت همه باید در کنار هم باشیم.


    جنگ باعث شکاف توسعه استان های جنگ زده شد  


     این مقام مسئول در بخش پایانی صحبت های خود به برنامه ششم توسعه برای جبران محرومیت و جنگ زدگی استان های کم برخوردار و جنگ زده اشاره کرد و گفت: متاسفانه جنگ باعث شد استان های مرزی مانند کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی از قافله توسعه عقب بمانند به همین دلیل در برنامه ششم توسعه برای کارکنان این استان ها دریف حقوق مناطق جنگی لحاظ شد، تا پول به جامعه تزریق شود.


    برزگر همچنین با اشاره به عزم دولت برای رفع محرومیت استان های کم برخوردار، افزود: ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار بانک های دولتی استان کرمانشاه بوده که همه این منابع به بخش های مختلف جامعه و تولیدی و خدمات پرداخت شده است در حالی که ۱۳ درصد آن باید به عنوان سپرده در بانک نگهداری می شد.


    او همچنین به جذب هشت هزار میلیارد تومان پول توسط بانک های خصوصی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه ۶ هزار میلیارد تومان این پول از استان خارج شده و ۲ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات در کرمانشاه هزینه شده است که باید علت و موانع این کار؛چرا این پول از استان خارج شده آسیب شناسی و واکاوی شود.


    استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از هزار واحد تولیدی و صنعتی و بیش از ۶۰هزار واحد صنفی دارد.