سرنوشت بیش از ۷۰ وعده انتخاباتی آیت الله رئیسی به روایت آمار


تهران-ایرنا- آیت‌الله رئیسی از ۲۵ اردیبهشت تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، در میدان رقابت‌های انتخاباتی و با انگیزه اصلاح رویه‌های اشتباه، وعده‌هایی داد که بررسی آنها بعد از ۹ ماه از فعالیت دولت نتایج جالب توجهی به دست می‌دهد.


گروه سیاسی خبرگزاری ایرنا- ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بعد از یک دوره پر فراز و نشیب اتفاق جدیدی به واسطه انتخاب مردم رخ داد که راه نجات کشور از این تصمیم گشوده شد، در تاریخ دولت‌های بعد از انقلاب، هیچ رئیس‌جمهوری به‌اندازه آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده و شرایط هنگام تحویل دولت آنقدر سخت بود که بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در وضعیت بدی قرار داشت و بسیاری از چالش‌های اقتصادی مانند کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی و تورم بالا ماحصل هشت سال سیاست‌گذاری نادرست و ناکارآمدی بود، شرایط در زمان تحویل دولت آنقدر بد بود که مطابق اظهارنظر خود آیت‌الله رئیسی از همان اولین جلسه حضورش در دولت با وزرای روحانی بر سر پرداخت حقوق مردادماه بحث و چالش داشتند! این یعنی شروع کار جهادی در یک شرایط غیر عادی. در این اتمسفر، مهمترین چالش دولت سیزدهم در آغاز کار، اقتصاد و تامین معیشت مردم بود، اما در عین حال تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران، تفکیک پیشران‌های اقتصادی کشور از مذاکرات وین، پایان دادن به رانت ارزی و دیپلماسی بدیع و گسترده رابطه با همسایگان به کانون تمرکز دیپلماسی دولت سیزدهم تبدیل شد. مهم‌تر از همه این موارد شروع برای بازگشت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بود که دولت‌ گام های مهمی در این زمنیه برداشت؛  حالا در اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در گزارش عملکرد و گفت‌وگوهای تفصیلی متعدد با چهره‌ها به مرور این اتفاقات پرداخته‌ایم.


مروری بر وعده‌های انتخاباتی آیت‌الله رئیسی


ظهر روز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در وزارت کشور حاضر شد و در رقابت های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و در همان سالن تاکید کرد که «بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده وضعیت فعلی باشند». این نخستین وعده آیت‌الله رئیسی بود، وی در فاصله یک‌ماهه زمان ثبت‌نام تا برگزاری انتخابات، نزدیک به ۸۰ وعده در حوزه‌های اقتصادی،  فرهنگی و اجتماعی،  سیاست داخلی و خارجی داد که بررسی آماری این وعده‌ها در نشان می‌دهد که، ۲۷ وعده از آنچه آیت‌الله رئیسی در پی تحقق آن بود؛ محقق شده است. ۴۶ وعده با آغاز دولت سیزدهم در حال اجرا و دیگر وعده‌ها هم در حال برنامه‌ریزی است.


بررسی سخنرانی‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور در این بازه زمانی و نیز هفته‌های نخست پیروزی نشان می‌دهد که از مجموع ۳۹ وعده اقتصادی رئیس‌جمهور، ۹ عده محقق شده، ۲۷ وعده در حال اجراست و دیگر وعده‌ها در حال برنامه‌ریزی برای یافتن راهکارهای تحقق است.  


آیت‌الله رئیسی در دوران تبلیغات انتخاباتی هفت وعده فرهنگی و اجتماعی داد که ۲ وعده از آن تاکنون محقق شده و ۵ وعده در حال اجراست.   از مجموع ۱۸ وعده رئیسی در حوزه سیاست داخلی؛ ۷ وعده محقق شده، ۷ وعده درحال اجراست و دیگر وعده‌ها در حال برنامه‌ریزی. در عرصه سیاست خارجی هم رئیسی ۹ وعده داده بود که ۶ وعده آن محقق شده و سه وعده در حال اجراست. در نهایت از مجموع ۷ وعده داده شده در عرصه بهداشت و درمان؛ ۳ وعده محقق شده و ۴ وعده رئیس جمهور در حال اجراست. در جدول زیر مهمترین وعده‌ها و شعارهای آیت‌الله رئیسی در دوران تبلیغات انتخابات، حوزه وعده داده شد، زمان تحقق یا اجرایی شدن آن‌ها آمده است.  



وعده‌های محقق شده رئیس‌جمهور


در کشور به میزانی که مالیات می‌گیریم، فرار مالیاتی داریم. این موضوع با یک سامانه هوشمند قابل رصد و رهگیری است و ما برای این مسئله برنامه داریم (۱۴۰۰/۰۳/۲۴)


دولت ما همه تلاش خود را برای اجرای قانون نظام پرستاری و حل مسئله تعرفه گذاری به کار خواهد گرفت (۱۴۰۰/۰۳/۰۶) 


در سال ۱۴۰۰ با تقویت منابع و اصلاح عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه، نوسانات بورس مدیریت خواهد شد (۱۴۰۰/۰۳/۲۶)


محقق شده



وعده‌های درحال اجرای رئیس‌جمهور


حتماً ساخت سالی یک میلیون مسکن را استارت خواهیم زد (۱۴۰۰/۰۳/۱۶)


بهداشت و درمان


سیاست داخلی


در حال اجرا


اقتصادی


اقتصادی


قانون بهبود فضای کسب وکار را اجرا خواهیم کرد (۱۴۰۰/۰۳/۰۵)


در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم به کمتر از نصف تورم سال ۱۳۹۹ کاهش یافته (۱۴۰۰/۰۳/۲۶) و در سال‌های بعد به سمت یک‌رقمی شدن حرکت خواهد کرد (۱۴۰۰/۰۳/۲۳)


متناسب‌سازی حقوق کارمندان و کارگران با وضع تورمی ضروری است (۱۴۰۰/۰۴/۰۷)


با فعال کردن سامانه‌های شفافیت و جلوگیری از تعارض منافع بسیاری از این موارد را حل خواهیم کرد (۱۴۰۰/۰۳/۲۳)


از سال۱۴۰۱ میانگین نرخ رشد اقتصادی بدون نفت و با تاکید بر ارتقای بهره‌وری به بالای ۵ درصد خواهد رسید (۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


در سال ۱۴۰۲ کل نیاز ارزی کشور از طریق صادرات غیرنفتی تأمین خواهد شد(۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


تا سال ۱۴۰۴ صادرات غیرنفتی حداقل ۲ برابر خواهد شد(از حدود ۳۵ میلیارد دلار به بیش از ۷۰ میلیارد دلار) (۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


زمان‌بندی خانه‌دار شدن نیمی از متقاضیان واجد شرایط اعلام خواهد شد. کاهش حاشیه‌نشینی، احیای بافت‌های فرسوده و نوسازی مسکن روستایی در اولویت خواهد بود (۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


تا سال ۱۴۰۴ تقاضای سوداگرانه در بازار مسکن به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. (از حدود ۷۰ درصد به ۳۵ درصد)  (۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


همه مردم دارای کارت سلامت خواهند شد. با این کارت هزینه خدمات از مراکز درمانی) مانند بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها (از طریق بیمه و تسهیلات قرض الحسنه (بابت سهم بیمار) پرداخت خواهد شد و مراجعه‌کننده مبلغی پرداخت نخواهد کرد (۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


تا سال ۱۴۰۲ دارایی‌های منجمد و بنگاهداری بانک‌ها به نصف کاهش یافته و از تبدیل شدن بانک‌های خصوصی به اختصاصی جلوگیری خواهد (۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


در سال ۱۴۰۱ همه تعالات مودیان با سازمان امور مالیاتی یکپارچه شده و در بستر الکترونیکی انجام خواهد شد (۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


در سال ۱۴۰۱ با تکمیل جریان داده‌های مالیاتی و ایجاد شفافیت، از فرارهای مالیاتی جلوگیری خواهد شد (۱۴۰۰/۰/۳/۲۶)


درحال اجرا



وعده‌هایی که درحال برنامه ریزی برای تحقق هستند






آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40