عامل به علم و متخلق به اخلاق


تهران- ایرنا- روزنامه جام‌جم در مطلبی آورد: مرحوم آیت‌الله علوی‌گرگانی ازجمله علمای بزرگ شیعی بود که علم و اخلاق را با هم جمع کرده بود. او در خانواده‌ای اهل علم به دنیا آمد.


روزنامه جام‌جم ۲۵ اسفند در مطلبی می‌نویسد: پدر ایشان آیت‌الله سیدسجاد علوی‌گرگانی یکی از علمای مطرح گرگان بود. آیت‌ا… علوی‌گرگانی انسانی خلیق و عالم بود و در دوران تحصیل هم در محضر درس بسیاری از علمای بزرگوار اسلام مثل آیات داماد و مرتضی حائری حاضر شده بود و خوشه‌چین معارف دینی از این عزیزان شده بود. او در طول دوران فعالیت علمی خود نزدیک به یک‌قرن جزو استادان مبرز و برجسته شیعی در حوزه‌های علمیه بود. درس خارج ازجمله دروس سطح بالای حوزه بود که بسیاری از مشتاقان معارف دینی و قرآنی در محضر درس ایشان حاضر می‌شدند و از آموزه‌های آیت‌ا… علوی‌گرگانی استفاده می‌کردند.


همچنین طی سال‌های متمادی آثار قلمی ایشان در فقه و اصول ممتاز بود. یک دوره از دروس فقه آیت‌ا… علوی‌گرگانی منتشر شده و مورد استفاده طالبان علوم دینی و اهل تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. شرح بر شرایع از دیگر آثار گرانسنگ ایشان است که به منصه چاپ رسیده و همچنین دروس اصولی ایشان هم منتشر شده است. آیت‌ا… علوی‌گرگانی فارغ از وزانت علمی و فقهی که داشتند شخصیتی مردمی بودند و همیشه در مواجهات عمومی و خصوصی متواضعانه و همراه با فروتنی برخورد می‌کردند. همچنین در خانه ایشان روی مراجعه‌کنندگان باز بود و مردم بدون واسطه مسائل و مشکلات‌شان را با آیت‌ا… علوی‌گرگانی در میان می‌گذاشتند.


از دیگر خصوصیات ارزنده ایشان ارادت و علاقه فراوان ایشان نسبت به خاندان عصمت و طهارت بود. طی هفته روزهای پنجشنبه در منزل ایشان مراسم روضه برگزار می‌شد و آیت‌ا… علوی‌گرگانی جزو شرکت‌کنندگان اصلی این مراسم بودند. همچنین در مناسبت‌ها و وفیات و مراسم مذهبی هم جلسات ایشان همیشه برقرار بود.


ایشان علاوه بر مجاهدت‌های علمی و دینی، به لحاظ سیاسی ازجمله طرفداران پایدار انقلاب اسلامی بودند و تا اواخر عمر هم میزبان شخصیت‌های کشوری و لشکری در منزل خود بودند. در این جلسات آیت‌ا… علوی‌گرگانی نقطه‌نظرات خود پیرامون مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با مسؤولان در میان می‌گذاشتند و خواستار رفع مشکل و بهبود وضعیت برای مردم بودند و نکاتی را درباره خدمت به دین و انقلاب به مدیران تذکر می‌دادند. ایشان از علاقه‌مندان به مقام معظم رهبری بودند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40