فن درلاین اتحادیه اروپا می تواند زمستان را بدون گاز روسیه سپری


تهران – ایرنا – اُرزولا فُن رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با اشاره به تبعات احتمالی تشدید تنش‌ها میان مسکو و غرب اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه بدون گاز روسیه می‌توانند زمستان خود را سر کنند.


تهبه گزارش ایرنا ، فُن در لاین براساس گزارش یورو نیوز افزود: اتحادیه اروپا به جهت تنوع‌بخشی به منابع تامین گاز مورد نیاز خود دیگر متکی به مسکو نیست و می‌تواند تا پایان زمستان امسال بدون گاز روسیه امورات خود را بگذراند.


وی ادامه دارد: «ما فرضیه‌های قطع جزئی یا کامل گاز روسیه را در صورت تشدید تنش‌ها بر سر بحران اوکراین بررسی کرده‌ایم.»


وی خطاب به نمایندگان کشورهای عضو که در نشست عمومی روز چهارشنبه پارلمان اروپا گردهم آمده بودند، گفت: «امروز می‌توانم بگویم که برای زمستان امسال مشکلی نداریم و (از حیث تامین گاز) اطمینان کامل حاصل شده است.»


این سخنان در حالی ایراد می‌شود که تنش‌ها میان مسکو و غرب بر سر بحران اوکراین به رغم انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر پایان مانورهای نظامی روسیه در بلاروس و دریای سیاه و بازگشت شماری از نیروهای ارتش این کشور به سمت پادگان‌ها همچنان نگران کننده ارزیابی می‌شود.


تازه‌ترین خبر در این خصوص گردهم‌آیی وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت در روز شنبه آینده برای بررسی بحران اوکراین است.


دولت آلمان روز چهارشنبه با تایید این خبر یادآور شد که وزرای خارجه کشورهای گروه هفت در مونیخ گردهم خواهند آمد تا موضوعات مرتبط با بحران اوکراین و تنش‌ها با روسیه را مورد بررسی قرار دهند.


سخنگوی دولت آلمان که کشورش امسال ریاست گروه هفت را بر عهده دارد در جریان یک کنفرانس خبری یادآور شد که ریاست این نشست که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار خواهد شد را «آنالِنا بِربوک»، رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان برعهده خواهد داشت.


به گفته این مسئول دولت آلمان در نشست روز شنبه وزرای خارجه گروه هفت قرار است عمدتا به ادامه رایزنی‌ها در خصوص تبعات استقرار نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین پرداخته شود.


آلمان در حالی میزبان نشست یاد شده خواهد بود که رویکرد مقامات این کشور بر سر بحران اوکراین بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل اروپا قرار گرفته است.


مواضع نه چندان شفاف صدراعظم آلمان در خصوص این بحران که گفته می‌شود به سرنوشت پروژه گازی «نورد استریم۲» مرتبط می‌شود به اضافه گلایه‌های کی‌یف از برلین در خصوص عدم مشارکت لازم در تجهیز ارتش اوکراین منشا اصلی این انتقادها است.


روسیه از دیرباز تامین کننده عمده انرژی و بویژه گاز برای کشورهای اروپایی بوده و بحران اوکراین به گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال قطع یا کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا دامن زده است.


اتحادیه اروپا پس از اختلافات پیشین میان روسیه، اوکراین و کشورهای اروپایی بر سر تامین انرژی به تازگی مسیر کاهش وابستگی به واردات گاز طبیعی از روسیه را آغاز کرده و به نتایج ملموسی نیز دست یافته است.


جمهوری آذربایجان کشوری که کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اوایل فوریه به آن سفر کرد در این راستا کمک ویژه‌ای به بروکسل خواهد کرد.


اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه به جمهوری آذربایجان رو کرد


اروپا امیدوار است با خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP)، واردات گاز از آذربایجان را افزایش دهد. ظرفیت فعلی صادرات از طریق این خط لوله حدود ۸ میلیارد متر مکعب در سال است که مقامات اروپایی در پی افزایش آن به ۱۰ میلیارد متر مکعب هستند.


از سوی دیگر اتحادیه اروپا همزمان روی دو پروژه دیگر مشغول به کار است؛ اولی «ایست مد» (East Med) نام دارد که قرار است طی آن خط لوله‌ای برای ارتباط شبکه گازی اروپا با میادین گازی دریایی کشف شده در قبرس، اسرائیل و مصر ساخته شود.


دومین پروژه که اتحادیه اروپا در حال به سرانجام رساندن آن است «پوزئیدون» (Poseidon) نام دارد. این پروژه خط لوله‌ای را از یونان به ایتالیا متصل می‌کند.


رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در حالی روز چهارشنبه بر بی نیاز بودن کشورهای عضو از گاز روسیه در زمستان امسال خبر داد که گفته می‌شود روسیه همچنان نزدیک به ۴۰ درصد از گاز مصرفی اروپا را تامین می‌کند.