قرارگیری ۴۲۴ نفر در فهرست پژوهشگران پر استناد علوم انسانی ISC


۴۲۴ پژوهشگر در زمره پژوهشگران پر استناد برتر حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری قرار دارند و دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و اصفهان بیشترین تعداد پژوهشگران پر استناد علوم انسانی را دارند.


به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد فاضل‌زاده گفت: توجه به مساله ضرورت تحول در علوم، به‌ویژه علوم انسانی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی ایران برای جهان اسلام به ارمغان آورد.


وی اظهار کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری، علوم انسانی به اندازه علوم صنعتی و پزشکی مهم است و پیشرفت و نظریه‌پردازی در آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایشان بسیاری از حوادث و اتفاقات دنیا را ناشی از نظریه‌پردازی‌های دانشمندان این رشته‌ها می‌دانند و می‌فرمایند: «بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی و غیره، محکومِ نظرات صاحب‌نظران در علوم انسانی است؛ در جامعه‌شناسی، در روان‌شناسی، در فلسفه؛ آن‌ها هستند که شاخص‌ها را مشخص می‌کنند.»


رئیس ISC ادامه داد: با توجه به اهمیت تحقیقات در حوزه علوم انسانی، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در راستای رسالت خود که رصد و پایش علم و فناوری کشور و جهان اسلام است، به‌طور سالانه با اتکا به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود، اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری می‌کند که در این گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۴۰۰-۱۳۹۱) معرفی‌شده‌اند.


وی ادامه داد: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پر استنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش‌های نرم‌افزاری آغاز می‌شود. در مرحله بعد، ابهام‌زدایی و یکدست‌سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام‌های متنوع می‌شود، انجام می‌پذیرد. پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده‌اند مرتب‌سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی به‌عنوان پژوهشگران پر استناد گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری در نظر گرفته می‌شوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آن‌ها است. 


رئیس ISC خاطرنشان کرد: تعداد ۴۲۴ نفر پژوهشگر پر استناد در گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) شناسایی و در ۱۶ حوزه‌ موضوعی علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری دسته‌بندی شدند.


در گزارش پیشین در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) مؤسسه (ISC)، تعداد ۳۳۳ پژوهشگر به‌عنوان پژوهشگر پر استناد این حوزه معرفی‌شده بودند که در سال جاری شاهد رشد ۲۷ درصدی پژوهشگران هستیم.


قرارگیری ۴۲۴ نفر در فهرست پژوهشگران پر استناد علوم انسانی ISC


فاضل‌زاده اظهار کرد: قابل ذکر است برخی از پژوهشگران در چندین حوزه موضوعی امتیاز لازم را کسب می‌کنند که در رشته‌ای که استناد بیشتری کسب کرده‌اند، معرفی شده‌اند. به لحاظ سهم پژوهشگران هر حوزه از مجموعه پژوهشگران پراستناد، پژوهشگران حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری (حدود ۱۵ درصد) در رتبه اول قرار دارند و حوزه‌های موضوعی روانشناسی با ۱۰.۱۴ درصد و علوم اجتماعی با ۸.۹۶ درصد در رتبه‌های دوم و  سوم قرار دارند.


وی ادامه داد: مابقی پژوهشگران مربوط به ۱۳ حوزه موضوعی جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، روانشناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، هنر و معماری و سایر هستند. جدول ۱ و نمودار ۲ این آمار را برای کلیه رشته‌ها نشان می‌دهد.


قرارگیری ۴۲۴ نفر در فهرست پژوهشگران پر استناد علوم انسانی ISC


قرارگیری ۴۲۴ نفر در فهرست پژوهشگران پر استناد علوم انسانی ISC


بنابر اعلام روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)،  رئیس مؤسسه ISC گفت: جدول زیر در لینک موجود، سهم هر دانشگاه از تعداد پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی، هنر و معماری را نشان می‌دهد. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوهشگر هستند.


تعداد پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری هر دانشگاه، به تفکیک در لینک زیر قابل مشاهده است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمبازسازی پوست
بیشتر بخوانیمآیا لیزر موهای زائد خوبه؟ همه چیز در مورد آن