معاون توسعه روستایی نهضت روستاهای دانش بنیان در کشور اجرا می شود


تهران – ایرنا- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و دبیر شورای عالی جهاد سازندگی با اشاره به راه اندازی نهضت واحدهای اقتصادی دانش بنیان در روستاها گفت: در دولت برنامه ریزی شده است تا با ورود مجموعه‌های دانش بنیان به روستاها و مناطق محروم، بهره وری و کیفیت تولیدات این مناطق ارتقا یابد.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «سید امیر حسین مدنی» در پنجمین گردهمایی طرح های اشتغالزایی بنیاد برکت با طرح این سوال که چرا با وجود خدمات و ایجاد زیرساخت‌های متعددی که در روستاها و مناطق روستایی کشور انجام شده است همچنان شاهد مناطق محروم و محرومیت در کشور هستیم، گفت: بر اساس آخرین آمار موجود ۶۵ درصد دهستان های کشور هنوز محروم هستند اما نمی توان گفت که برای محرومیت زدایی کار نشده است.


وی اظهار داشت: زیرساخت های خوبی برای مناطق روستایی کشور ایجاد شده است به طوری که ۹۶ درصد از روستاهایی کشور برق، ۸۵ درصد آب آشامدینی سالم و ۸۷ درصد گاز دارند؛ شاخص ها در مقاوم سازی مسکن های روستایی و طرح های هادی مناسب و مشکلات راه های روستایی حل شده است.


مدنی گفت: با وجود اینکه چهره روستاهای کشور تغییر کرده اما روستاهای کشور از جوان ها خالی است و اقتصاد روستاهای کشور با مشکل مواجه است.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: دلیل برطرف نشدن این مشکلات در روستاهای کشور آن است که برای ارائه خدمات به روستایی کشور اولویت بندی انجام نشده است همچنین به جای اینکه مردم این مناطق توانمند شوند از بیرون به این مناطق نگاه شده است.  دلیل تعطیلی نهاد انقلابی جهاد سازندگی نیز از نظر من همین نگاه و  البته برخی اقدامات و نگاه های سیاسی بود.


مدنی با اشاره به اینکه برای توسعه اقتصاد روستا و توانمندسازی روستائیان به جای نان دادن باید ماهیگیری یاد داد، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی سرانه‌های مصرف مواد غذایی در کشور افزایش یافته و تا چند برابر بالا رفته است و همه دستگاه ها به مناطق روستایی و محروم کشور توجه و رسیدگی دارند اما از معدود شبکه هایی که اقدام به توانمند سازی مردم و اقتصاد روستایی فعالیت دارد، بنیاد برکت است.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دل روستاهای کشور باید نهضت اشتغالزایی اشتغال‌های خرد و خانگی شکل گیرد که علاوه بر اینکه به تولید کشور کمک می‌کند اشتغالزایی مناسبی دارد.  


وی افزود: در روستاها برای کیفی کردن محصولات تولیدی باید تلاش شود که البته دولت در این زمینه از طریق ورود مجموعه‌های دانش بنیان به روستاها و مناطق محروم و واحد های تولیدات روستایی برنامه دارد.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: با ایجاد نهضت دانش بنیان شدن واحدهای اقتصادی روستایی، تولیدات آنها کیفی‌تر و بهره‌وری بهتری ایجاد می شود. دولت برای همه این امور برنامه دارد و در نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی در این زمینه‌ها مصوبه خواهد داشت.


مدنی تصریح کرد: برنامه ریزی شده است که ۵۰۰ هزار شغل در مناطق روستایی و محروم کشور تا پایان سال جاری ایجاد شود که این اشتغالزایی ها با احیا واحدهای اقتصادی و ایجاد مشغال خرد و خانگی، مشاغل کارگاهی و دانش بنیان انجام می‌شود.


وی گفت: با مشخص شدن اعضای شورای عالی جهاد سازندگی در چند روز آینده نخستین نشست ظرف چند روز آینده برگزار می شود و بر این اساس جهاد سازندگی به جای ایجاد سازمانی جدید، در قالب شورای عالی و با دبیرخانه ایجاد می‌شود تا بتواند امور ستادی مربوط را پیگیری کند.


مدنی تاکید کرد: همه دستگاه های مرتبط با فعالیت‌های جهاد، عضو شورای عالی جهاد سازندگی هستند.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40