منتجب نیا روسای جمهور آمریکا بیشتر معاهدات را لغو می کنند توافق


تهران-ایرنا- دبیرکل حزب جمهوریت گفت: در زمان اوباما توافقی صورت گرفت که ترامپ آن را لغو کرد لذا حالا که بایدن می‌خواهد به برجام برگردد، ممکن است دولت بعد از او مجدداً تصمیم دیگری بگیرد چرا که روسای جمهور این کشور می‌توانند خیلی از معاهدات را لغو کنند.


 رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره نزدیک شدن به توافقات در مذاکرات وین گفت: همانطور که ایران در این مذاکرات به دنبال حق و حفظ منافع خود است کشورهای طرف مذاکره از جمله آمریکا هم منافع کشور خود را مورد توجه قرار می دهند لذا زمانی که چنین است باید همه کشورها از جمله ایران خود را برای مذاکره و چانه زنی آماده کند.


دبیرکل حزب جمهوریت ادامه داد: همه متفق القول هستند که باید پای میز مذاکره نشست و به توافق رسید لذا اصل مذاکره از نظر ایران و طرف‌های مقابل حل شده است بنابراین باید لوازم مذاکره هم مورد پذیرش و توجه قرار گیرد.


وی یادآور شد: در زمان اوباما توافقی صورت گرفت که ترامپ آن را به هم زد و لغو کرد. حالا که بایدن آمده قرار است به برجام برگردد، لذا اگر توافقی صورت بگیرد این توافق تا زمانی که این دولت سرکار است شاید بماند و در دولت بعدی آنها مجدداً اتفاق دیگری بیفتد چرا که روسای جمهور این کشور می‌توانند خیلی از معاهدات را لغو کنند. بنابراین تا زمانی که چنین است باید خودمان را آماده کنیم که اگر توافقی هم صورت بگیرد ممکن است دولت بعدی آمریکا اما و اگر بیاورد.


منتجب نیا درباره اینکه چه تضمینی باید گرفته شود که دولت های بعدی نتوانند آن را لغو کنند گفت: باید در حدی که می‌توانند تلاش کنند که مذاکرات را پیش ببرند و به یک توافق که به نفع ملت باشد دست پیدا کنند تا ببینیم در آینده که تغییراتی در دولت آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود آیا آنها پایبند به این توافق می‌مانند یا دوباره دستخوش تغییرات می‌شود که در آن صورت باید دوباره وارد صحنه شویم.


دبیرکل حزب جمهوریت تاکید کرد: تیم مذاکره کننده هر چقدر قوی و مسلط تر باشد بهتر می‌تواند در چارچوب‌ها چانه زنی کند که توفیق به دست بیاورد. لذا باید تلاش تیم مذاکره این باشد که در این چارچوب به توافق منطقی برسند. 


وی درباره حضور گروسی و بیانیه مشترک ایران و آژانس برای مختومه شدن پروندهای باز ایران تا خرداد ماه گفت: بستگی دارد که آن بیانیه نهایی چگونه تنظیم شده باشد. اگر مثبت باشد که به نفع ایران است و اگر ابهامی داشته باشد مجدداً روی توافق تاثیر خواهد گذاشت.




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40