نماینده مجلس کاهش ۵۵ میلیون مترمکعبی سهمیه آب کشاورزی مهاباد


مهاباد – ایرنا – نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش ۵۵ میلیون مترمکعبی سهمیه آب کشاورزی این شهرستان توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه منطقی نبوده و قابل قبول نیست.


به گزارش خبرنگار ایرنا، جلال محمودزاده عصر پنجشنبه در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس و شماری از تولیدکنندگان بخش کشاورزی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد برگزار شد، افزود: کاهش این میزان آب از سهمیه کشاورزی که از محل سد مهاباد تامین می‌شود ظلم بزرگی به تولیدکنندگان این حوزه است.


وی ادامه داد: میزان کاهش سهمیه آب کشاورزی از ۱۴۵ میلیون به ۹۰ میلیون مترمکعب در حالی توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت می‌گیرد که اقدامی از سوی دولت برای توسعه آبیاری تحت فشار در این شهرستان انجام نشده است.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: هم اکنون از مجموع ۱۲ هزار هکتار اراصی کشاورزی دشت مهاباد تنها حدود ۵۰۰ هکتار به آبیاری تحت فشار تبدیل شده که این مقدار قابل پذیرش نیست.


وی با اشاره به پتانسیل های بسیار خوب دریاچه سد مهاباد در حوزه گردشگری از مسوولان دست اندرکار خواست زمینه لازم برای توسعه گردشگری در این منطقه را فراهم سازد.  


محمودزاده در بخش دیگری از سخنان خود پایین بودن ضریب مکانیزاسیون کشاورزی شهرستان و استان در مقایسه با سرانه کشوری، عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان از سوی شرکت تعاون روستایی، پایین بودن سهمیه آرد روستایی و عدم پرداخت خسارت زنبورداران مهابادی را از عمده مشکلات این بخش در منطقه عنوان کرد.


تفکیک اراضی آفت بزرگ حوزه کشاورزی


فرماندار ویژه مهاباد نیز در این جلسه گفت: با وجود داشتن ۸۱ هزار هکتار اراصی کشاورزی و ذخیره ۱۷۲ میلیون متر مکعبی سد این شهر، داشتن هشت هزار هکتار آبیاری تحت فشار به هیچ عنوان قابل قبول نیست.  


امیر قادری با تاکید بر توسعه آبیاری تحت فشار در این شهرستان اظهار کرد: میزان خروجی سد مهاباد به بهانه احیای دریاچه ارومیه امری کارشناسی نبوده و کشاورزان این شهرستان به اندازه کافی از آن بهره نمی‌برند که این امر موجب گلایه مردم شده است.


وی تفکیک اراضی را یکی از آفات بزرگ حوزه کشاورزی این شهرستان و کشور دانست و تاکید کرد: این امر بهره وری را در این حوزه بسیار تقلیل داده و نطام تولید را با چالش بزرگی مواجه ساخته است.


قادری همچنین بر تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی نیمه تمام و تکمیل زیرساخت‌های پارک جنگلی استاد هه ژار این شهرستان تاکید کرد.


تعدادی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی و رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی جهت بررسی مسایل کشاورزی استان به آذربایجان غربی سفر کرده‌اند.




آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40