هیاتی بلند پایه برای زمان بندی پرداخت بدهی های عراق به تهران


تهران – ایرنا – وزارت برق عراق اعلام کرد: هیاتی بلند پایه برای بررسی پرونده کاهش صادرات گاز ایران به عراق و پرداخت بدهی‌های این کشور، به تهران سفر خواهد کرد.


به گزارش ایرنا، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرگزاری «ناس» با اشاره به اینکه واردات گاز از قطر به یک تا یک سال و نیم زمان نیاز دارد، اظهار داشت: قراردادهای دولتی با طرف ایرانی منعقد شده و هیاتی بلندپایه عراق برای بررسی پرونده کاهش جریان گاز ایران و پرداخت بدهی‌های این کشور، به تهران سفر می‌کند. 


وی گفت صادرات گاز ایران به عراق حدود ۴۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته و به هشت میلیون متر مکعب رسیده است. 


سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه این هیات پس از مصوبه هیات وزیران مبنی بر زمان‌بندی سه ساله برای پرداخت بدهی‌ها، برای بررسی کاهش صادرات گاز ایران به عراق، به تهران خواهد رفت گفت، میزان بدهی عراق به ایران در این خصوص در سال‌های گذشته یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار است. 


وی تصریح کرد، عراق همچنان به گاز ایران برای ادامه کار نیروگاه‌ها نیاز دارد.  


موسی ابراز امیدواری کرد که ایران همچنان به صدور گاز به عراق ادامه دهد و وضعیت این کشور را که در مورد طرح سوخت کار می‌کند اما هنوز کامل نشده درک کند. 


وزارت برق عراق اوایل بهمن ماه امسال اعلام کرد، تولید انرژی برق این کشور به علت کاهش واردات گاز از ایران و نیز افت تولید ناشی از سرمای هوا به ۷۶۰۰ مگاوات کاهش یافته است.  


این کاهش در حالی است که عراق برای تامین انرژی مصارف شهری، صنعتی و کشاورزی خود به حدود ۲۷ هزار مگاوات برق نیاز دارد.  


به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «الطاقه» (انرژی) عراق، این کشور بر اساس دو قرارداد که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به امضا رسید از ایران گاز وارد می‌کند. یکی از این قراردادها در مورد واردات روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب گاز برای بزرگترین نیروگاه عراق با سه هزارمگاوات برق است که نیاز بغداد را تأمین می‌کند و قرارداد دیگر نیز مربوط به جنوب عراق است که روزانه بیش از ۳۵ میلیون متر مکعب گاز است.


به نوشته «الطاقه» در ۱۲ ماه گذشته بارها صادرات گاز ایران به دلیل ناتوانی عراق در پرداخت بدهی‌های فزاینده که تهران آن را بیش از پنج میلیارد دلار برآورد می‌کند، متوقف شده است.  


شهریور ماه گذشته معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران نیز گفته بود که عراق نباید از کاهش صادرات گاز انتقاد کند زیرا پرداخت‌های این کشور در ازای گاز و برق دریافتی به موقع نبوده است بنابراین اقدام ایران هم در کاهش میزان صادرات غیر منطقی و غیرقانونی نیست.  


بغداد همواره ادعا می‌کند که اقدام ایران در کاهش صادرات گاز منجر به کاهش ۶هزار مگاواتی تولید برق عراق شده است.  


کاهش صادرات گاز از سوی ایران در حالی است که دریافت پول حاصل از صدور برق و گاز به عراق همواره با چالش مواجه بوده و بغداد تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بهانه ناتوانی در پرداخت و تسویه بدهی‌های خود مطرح کرده است. 


برخی رسانه‌های منطقه اعلام کردند که آمریکا با پرداخت و تسویه ۲ میلیارد دلار از طلب‌های ناشی از صادرات گاز و برق ایران توسط عراق موافقت کرده است.