وزیر ارتباطات ایران جزو ۱۰ کشور سازنده و پرتابگر ماهواره است




زارع‌پور: ایران به یکی از صادرکنندگان خدمات فضایی منطقه تبدیل می‌شود


تهران – ایرنا – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اجرایی شدن ۷۰ درصد شبکه ملی اطلاعات…


  • وزیر ارتباطات: عقب ماندگی حوزه فضایی را جبران می‌کنیم 

    مهاباد – ایرنا – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۰ کشور دنیا در ساخت ماهواره، پرتابگر بومی و احداث ایستگاه فضایی در جهان است.


    به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی زارع‌پور عصر جمعه در جلسه شورای اداری شهرستان چهاربرج در آذربایجان غربی اظهار کرد: فعالیت حوزه وزارت ارتباطات از کف اقیانوس‌ها با انتقال شبکه فیبر نوری تا فضا با پرتاب ماهواره آغاز شده و کاملا با زندگی مردم عجین شده است به طوری که کسب و کارها و فرهنگ و اقتصاد مردم به این حوزه بستگی دارد.


    وی افزود: از این رو گسترش حوزه ارتباطات، توسعه زیرساخت‌ها و اینترنت پرسرعت یک ضرورت است و با جدیت دنبال می‌شود به طوری که واگذاری اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری در دستور کار این وزارت خانه قرار دارد.


    زراع‌پور با بیان اینکه اجرای این طرح در آذربایجان‌غربی هم آغاز شده است، گفت: از این پس نیز اجرای این طرح با شتاب انجام می‌گیرد تا مردم اینترنت پرسرعت چند ۱۰ برابری را تجربه کنند.


    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حوزه فضایی در همین دولت بعد از ۱۰ سال برای اولین بار شورای عالی فضایی تشکیل یافت و این بدین معناست که ۱۰ سال صنعت فضایی کشور تعطیل شده بود. 


    زارع‌پور با بیان اینکه این صنعت برای کشور اقتدار و فناوری می‌آورد، گفت: باوجود ظرفیت‌های موجود، فقط در سال ۱۳۸۶ پرتاب ماهواره صورت گرفت که مایه غرور ملی شد.


    وزیر ارتباطات: ایران جزو ۱۰ کشور سازنده و پرتابگر ماهواره است


    وی افزود: در این دولت در اوج تحریم و سختی به پیشرفته ترین دانش در حوزه فضا دست یافتیم به طوری که ساخت ماهواره و ماهواره بر که با دقت زیاد محموله را به هدف انتقال می‌دهد، عملی شد.


    امسال یک باب ایستگاه فضایی در آذربایجان‌غربی احداث می‌شود


    وی با اشاره به احداث ایستگاه‌های فضایی در کشور اضافه کرد: امسال هم یک باب ایستگاه فضایی در آذربایجان‌غربی احداث می‌شود که داده‌های دریافتی را گرفته و پس از تحلیل در زندگی مردم کاربردی می‌کند بطوریکه چندین شرکت وجود دارند که این‌ داده‌ها را پس از تحلیل در اختیار حوزه کشاورزی قرار می‌دهد.


    زارع‌پور با بیان اینکه هم اکنون کشورهایی مانند انگلیس برای پرتاب ماهواره وابسته به روسیه است که اجازه این کار را نیز به این کشور نداد، افزود: این در حالی است که امروز جمهوری اسلامی ایران با افتخار یکی از کشورهایی است که این دانش را بومی کرده است.


    وی تاکید کرد: این دستاوردهای بزرگ و امیدبخش توسط مسوولان باید به مردم گفته شود تا نسل جوان باور کنند مشکلات این کشور قابل حل است.


    دولت سیزدهم با بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت را تحویل گرفت


    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری با اشاره به اینکه مردم در شرایط کنونی بیش از هر چیزی به کار مسوولان نیاز دارند، گفت: دولت در شرایطی روی کار آمد که بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل در قالب اوراق برای این دولت بجای مانده بود که سررسید پرداخت آنها از پارسال شروع شده و یک ریال هم توسط دولت سابق پرداخت نشده بود.


    وزیر ارتباطات: ایران جزو ۱۰ کشور سازنده و پرتابگر ماهواره است


    وی با اشاره به اینکه این بدهی متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است و باید پرداخت شود، افزود: در سال گذشته همچنین هشت میلیارد دلار برای تامین نهاده‌های دامی در کشور در نظر گرفته شده بود که تا مرداد ماه امسال هزینه شد.


    وی اضافه کرد: پیش‌بینی‌ها بر این بود که در شهریور ماه بحران نهاده دامی در کشور ایجاد می‌شود ولی با تدبیر به موقع دولت چنین اتفاقی نیفتاد.


    کاهش آمار روزانه فوتی‌ها و فروکش کردن کرونا ناشی از حرکت جهادی دولت در تامین و تزریق واکسن است


    نماینده ویژه رییس جمهوری همچنین با بیان اینکه در شهریور ماه سال گذشته روزانه بیش از ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دادند ولی الان این آمار به زیر ۱۰ نفر رسیده است گفت: کاهش آمار روزانه فوتی‌ها و فروکش کردن کرونا ناشی از حرکت جهادی دولت در تامین و تزریق واکسن است.


    وی با اشاره به اینکه کرونا هنوز از بین رفته نرفته است، گفت: هم‌اکنون ۳۵ درصد کشور چین در قرنطینه است و این سیستم اقتصادی این کشور و کشورهایی که با آن مراوده اقتصادی دارند را فلج کرده است.


    حجم تجارت خارجی طی هشت ماه اخیر تا ۵۰ درصد افزایش یافته است 


    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی حجم آن در طول هشت ماه تا ۵۰ درصد افزایش یافته است به طوری که کشور در شرایط سخت تحریم‌ها قرار دارد ولی فروش نفت افزایش یافته و کشورهای زیادی مشتری نفت ایران شده‌اند.


    وی افزود: در بحث سیاست خارجی نیز ارتباط با کشورهای همسایه رونق گرفته است و این نشان می‌دهد دولت روابط خارجی را به مذاکره با چهار و پنج کشور گره نزده است. 


    زارع‌پور افزود: سیاست تعامل با همسایگان و کشورهای اسلامی در دولت سیزدهم شکل گرفته و تاکنون هم اثربخش بوده است. 


    وی با اشاره به  سفرهای استانی در دولت آیت‌الله رییسی بیان کرد: در مدت فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۲۱ سفر استانی انجام گرفته که بی‌سابقه است ضمن آنکه قبل از یک سفر استانی جلسه‌های زیادی به منطور احصای مشکلات هر استان در استان‌ها و حتی در تهران با حضور وزرا تشکیل می‌شود.


    وزیر ارتباطات: ایران جزو ۱۰ کشور سازنده و پرتابگر ماهواره است


    وی افزود: از این پس سفرهای استانی دولت هر ۲ هفته و گاهی مواقع هر هفته انجام می‌گیرد و این بدان معناست که آیت‌الله رییسی خود را رییس جمهور همه مردم ایران می‌داند و با حضور در استان‌ها کاستی‌ها و نیازهای هر استان را از نزدیک می‌بیند.


    وی با بیان اینکه مصوبات سفرهای استانی لازم‌الاجرا است و با پیگیری مسوولان باید اجرا شود گفت: در دور اول سفرها تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار دولت قرار دارد و در مرحله دوم سفرهایی که از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود و کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی جدید در اولویت خواهد بود.


    عادلانه سازی یارانه‌ به بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر خواهد شد


    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به اجرای طرح نظام یارانه‌ها گفت: در اولین روز اجرای این طرح که روز جمعه بود ریاست‌جمهوری در بین مردم حضور یافت و مردم با دیدن رییس جمهوری در کنار خود احساس آرامش کردند.


    وی با بیان اینکه هیچ کدام از مسوولان اجرایی کشور جرات اجرای این طرح را نداشتند، اظهار کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور به یک جراحی نیاز داشت و اجرای عادلانه سازی یارانه‌ها حتما به بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر خواهد شد.


    زارع پور با بیان اینکه در این مدت کوتاه حدود ۲۰ جلسه تنظیم بازار تشکیل شده‌ است، افزود: حتی برخی روزها ۲ جلسه برگزار می‌شود تا روند حاکم بر بازار مدیریت شود.


    وی با اشاره به اینکه احتمالا در برخی جاها عده‌ای سودجویی کردند، گفت: عزم دولت این است که این طرح بزرگ به کام مردم تلخ نشود چرا که با اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه افزایش ‌می‌یابد و عملا به از بین بردن فقر مطلق در کشور منجر خواهد شد.


    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این مهم یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران است، افزود: این طرح همچنین به ایجاد عدالت، از بین بردن رانت و فساد ناشی از توزیع ارز ترجیحی برای عده‌ای دلال منجر می‌شود که این افراد با احساس به خطر افتادن منافع خود دست به کارهایی زدند که خنثی شد.


    وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها دولت خود را از اقتصاد بیرون کشید، اظهار کرد: برخی شرکت‌های دولتی که تامین کننده کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی بودند جمع خواهند شد تا مردم اقتصاد را به‌دست بگیرند. 


    وی با بیان اینکه آثار مثبت این طرح در بلند مدت ملموس خواهد بود و از این پس دولت اجرای تصمیم‌های بزرگی را در دستور کار قرار دارد افزود: کسی فکر نمی‌کرد که اجرای این طرح در ماه‌های اول آغاز بکار دولت کلید بخورد.


    وی اضافه کرد: دولت در عمل به وعده‌های خود صادق است و هر تصمیمی که به نفع مردم باشد دنبال خواهد کرد.


    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی رسانه‌ها ماموریت دارند تا سیاه‌نمایی کنند، اظهار کرد: با این اوصاف دولت سیزدهم به دنبال حل مشکلات کشور به صورت ریشه‌ای است ولی یک شبه حل نمی‌شود ولی عزم و اراده جدی با پشتوانه مردم دارد.


    وی افزود: مشکلات شهرستان‌های میاندوآب، چهاربرج و باروق را نیز به عنوان نماینده رییس جمهور در هیات دولت پیگیری خواهد کرد تا منتج به نتیجه شود.


    به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور در ادامه سفر به میاندوآب عصر امروز وارد چهاربرج شد؛ حضور در نشست شورای اداری و دیدار با خانواده شهید ایوب حیرتی از جمله برنامه‌های نماینده ویژه دولت در سفر به چهاربرج بود.


    شهرستان چهاربرج با ۱۴ روستا و ۲۷ هزار نفر جمعیت در تیرماه سال گذشته براساس مصوبه هیات دولت از بخش به شهرستان ارتقا یافت.


    وزیر ارتباطات همچنین امروز در سفر به میاندوآب ضمن حضور در گلزار شهدای این شهرستان، از طرح ساحل‌سازی زرینه‌رود میاندوآب و عملیات اجرایی محور میاندوآب – سرچم نیز بازدید و در جلسه شورای اداری این شهرستان حضور یافت.


    رییس جمهور و هیات همراه صبح امروز، جمعه در قالب سفرهای استانی دولت سیزدهم به آذربایجان غربی سفر کرده است.


    رییس جمهور پیش از این به ۲۰ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان، مازندران، مشهد، البرز و قزوین سفر کرده بود.


    این سفر، چهارمین سفر استانی آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۱ و بیست و یکمین سفر وی در ۹ ماه گذشته است.





  • آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40