وزیر کشور جنگ دشمنان با جمهوری اسلامی هویتی است


ساری – ایرنا – وزیر کشور با بیان اینکه جنگ دشمنان با جمهوری اسلامی ایران فراتر از معادلات قدرت است ، گفت : نبرد دشمنان با ما یک نبرد هویتی است که در بستر اقتصادی جریان دارد.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، احمد وحیدی روز چهارشنبه در “همایش چشم انداز توسعه مازندران با رشد ۸ درصدی “در نوشهر با بیان اینکه بر این که اقتصاد امروز یک عنصر مهم در جنگ ها و توسعه طلبی کشورها محسوب می شود ، بر ضرورت تقویت اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود : امروز کسی نمی تواند بگوید جنگ آمریکا و اروپا با روسیه یک جنگ اقتصادی است ، بلکه یک جنگ بر سر معادلات قدرت است که بر بستر اقتصادی جریان دارد.


وی با اظهار این که جنگ دشمنان با جمهوری اسلامی فراتر از معادلات قدرت است ، تاکید کرد : این یک جنگ هویتی است. دنیای کفر علیه هویت ما که برخاسته از اسلام و انقلاب اسلامی است و توانسته است میهن عزیز ما را در سطح جهانی در جایگاه بالایی قرار دهد وارد جنگ شده و هماورد طلبی کرده است ولی باید بدانیم که در این جنگ هویتی ، اقتصاد یک عنصر اصلی است.


وزیر کشور با تاکید بر این که در جنگ هویتی که اقتصاد عنصر اصلی آن است همه دست اندرکاران اقتصادی و آنانی که برای اقتصاد کشور تلاش می کنند نقطه کانونی محسوب می شوند ، گفت : باید در این جنگ محکم تر شویم چرا که دشمن خودش به شکستش اعتراف کرده است و این نشان داد که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا مسیر درستی را انتخاب کرده بود.


وی با اظهار این که دشمن برای دستیابی به اهدافش در جنگ معادلات قدرت حتی به خودش هم رحم نمی کند ، به عنوان نمونه به جنگ اوکراین استناد کرد و افزود : آمریکایی ها و غرب به هیچ کس اهمیت نمی دهند و حتی به خودشان هم رحم نمی کنند. اوکراین مال خودشان بود و بر سر این که ناتو را به این منطقه بیاورند سبب جنگ در اوکراین شدند.


وحیدی یکی از لوازم پیروزی در مقابله با دشمن در زمینه های مختلف را داشتن درک درست از موقعیت خویش دانست و تصریح کرد : حس این که ما در چه نقطه ای ایستاده ایم و در چه جبهه ای نبرد می کنیم خیلی مهم است ، ضمن این که باید کار را در دو جهبه پیش ببریم و در این نبرد هم باید بجنگیم و هم باید بسازیم.


وی توضیح داد : در این جنگ باید مبارزه کنیم که دشمن بر ما تسلط پیدا نکند ولی در عین حال باید بسازیم و این مسیری است که انقلاب ما از اول طی کرده یعنی همزمان هم ساخته و هم مبارزه کرده و در دفاع مقدس هم در همین مسیر پیش رفتیم که پیروز شدیم و نباید در هیچ برهه ای یکی را به نفع دیگری کنار بگذاریم بلکه باید هر دو را در کنار هم پیش بیریم.


توسعه مازندران با برنامه ریزی استانی 


وزیر کشور یکی از لوازم اقتصاد مقاوم و پویا به عنوان یک عنصر مهم رقابت و جنگ در دنیای کنونی را شکستن هر چه بیشتر پوسته تمرکزگرایی در برنامه ریزی دانست و بر ضرورت برنامه ریزی استانی برای توسعه هر استان با توجه به اقتضائات ، ظرفیت ها ، توانمندی ها و نیازمندی ها تاکید کرد.


وی با اظهار این که بر اساس این اصل مازندران را تنها مازندرانی ها می توانند بخوبی بسازند ، گفت : استان ها از جمله مازندران بر اساس برنامه ریزی استانی قابل ساختن هستند چون برنامه ریزی استانی می تواند و باید مبتنی بر اقتضائات ، ظرفیت ها و توان استانی باشد.


وحیدی با تاکید بر این که برای توسعه استان ها باید « حکمرانی استانی » مبنا قرار گیرد و نباید وزارتخانه ها را مبنا قرارداد ، اظهار داشت : ممکن است اندکی از مسایل لازم باشد در سطح وزارتخانه ها طراحی شود ولی بیشتر مسایل باید استانی مدیریت و برنامه ریزی شود و بر همین اساس هم پیشنهاد ما این بود که در هر استان یک صندوق پیشرفت و توسعه استانی داشته باشیم و  پروژه های ملی را کم کنیم و به استان ها بسپاریم و ظرفیت های استان در تمامی ابعاد برای توسعه استان به کار گرفته شود.


وی افزود : با توجه به این که نرخ رشد ۸ درصد برای مازندران طراحی شده است ، لازمه تحقق آن طراحی و اجرا کردن یک سامانه هوشمند مدیریتی است تا بتوان برنامه ریزی و زمان بندی ، منابع ، نیازمندی ها و تعاملات بین بخشی لازم را در آن قرار داد و به صورت هوشمند مدیریت کرد.


وزیر کشور با اظهار این که در مدیریت هوشمند استانی هیچ چیزی مورد غفلت قرار نمی گیرد و یکپارچگی و تعامل براحتی اتفاق می افتد و منابع لازم هم از قبل پیش بینی می شود ، نبود چنین سامانه ای را ضعف بزرگی دانست و به عنوان نمونه گفت : مثلا در بعضی از استان ها تا ۶۰ درصد منابع بانکی هر سال به علت این که برنامه ریزی بموقع انجام نمی شود برگشت داده می شود در حالی که با مدیریت هوشمند استانی این مشکل براحتی قابل حل است.


وی همچنین وجود سامانه هوشمند استانی و مدیریت هوشمند را برای نیازسنجی ، اولویت بندی ، میزان سرمایه موجود و مورد نیاز و جذب بخش خصوصی به منظور تامین سرمایه مهم ارزیابی کرد و گفت که در این صورت استان ها می توانند از فرصت های مختلفی که برایشان ایجاد می شود بموقع بیشترین نفع را ببرند.


وحیدی به عنوان نمونه به جنگ اوکراین و تحولات اقتصادی ناشی از آن در منطقه اشاره کرد و گفت : استان مازندران می تواند بیشترین بهره را از این فرصتی که ایجاد شده ببرد ولی در حال حاضر به علت نبود زیرساخت های لازم مانند شرکت های بزرگ صادر کننده نتوانسته است بهره لازم را ببرد.


وی با اظهار این که مازندران در اختلافی که میان روسیه و ترکیه پیش آمده بود و یک فرصت محسوب می شد نیز نتوانسته بود به خاطر نداشتن ظرفیت های بزرگ صادراتی بهره ببرد ، تاکید کرد : باید مجموعه ظرفیت های خرد مازندران به ظرفیت های بزرگ و فرهنگ کار خرد به فرهنگ کار مشترک تبدیل شود.


وزیر کشور بر ضرورت درس گرفتن از تقسیم زمین های کشاورزی در مازندران تاکید کرد و گفت : تجربه کشاورزی و تقسیم زمین در مازندران به ضرر همه از جمله کشاورز تمام شد و نباید اجازه دهیم این تجربه در دیگر بخش ها تکرار شود و باید زیرساخت هایی ایجاد شود که بتواند ظرفیت ها و امکانات را یکپارچه کند چون وجود اینگونه زیرساخت های بزرگ برای جهش توسعه استانی بسیار مهم است .




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40