پیام تسلیت شخصیت ها و نهادها در پی رحلت آیت الله ری شهری


تهران-ایرنا- مقام‌های لشکری، کشوری، نهادها و تشکل‌ها در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت آیت‌الله محمّد محمّدی ری‌شهری را تسلیت گفتند.


به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، «محمّد محمّدی نیک ری‌شهری» هفتم آبان ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای متدین در شهر ری دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۳۹ پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه شهر ری شد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ـ به‌جز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه‌های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت و پس از سال‌ها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه اجتهاد نایل آمد.


وی از ابتدای نهضت اسلامی به‌ویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جمع نیروهای انقلاب پیوست و بارها در این مسیر دستگیر، محاکمه، تبعید و زندانی شد و پس ‌از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان به ‌فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشت و مسئولیت‌های مختلفی همچون حاکم شرعی دادگاه‌های انقلاب، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، دادستانی کل کشور و دادستانی دادگاه ویژه روحانیت را بر عهده گرفت و در ششم شهریور ماه ۱۳۶۳، با کسب آرای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.


دبیرکلّی جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی ولیّ فقیه و سرپرستی حجاج، ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث و ریاست دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از دیگر مسئولیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری بود. وی شب گذشته در بیمارستان خاتم الانبیاء به دیار حق شتافت.


در صف اول مبارزان انقلاب اسلامی و سنگرهای مختلف و مناصب حساس نظام حضوری فعال داشت


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با ابراز تاثر عمیق از رحلت عالم ربانی و نستوه حضرت آیت الله محمد محمدی ری شهری نماینده ولی فقیه و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، نوشت: آن عالم ربانی در طول عمر شریف خود، در صف اول مبارزان انقلاب اسلامی و سنگرهای مختلف و مناصب حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصدی وزارت اطلاعات، دادستان کل کشور و نماینده ولی فقیه در بعثه مقام معظم رهبری و سرپرست‌ حجاج، تولیت آستان عبدالعظیم حسنی علیه السلام و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث نقش و حضوری فعال، موثر و دلسوزانه داشت.  


اینجانب فقدان اندوهبار آن خدمتگزار صدیق انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع و علمای عظام، جامعه روحانیت و خانواده معزی ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. از درگاه خداوند غفور و رحیم برای آن مجاهد نستوه علو درجات و همجواری با علماء و صلحاء و برای بیت مکرم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.


چون مشاوری امین نفاق و ناراستی‌ها را برملا ساخت


احمد وحیدی، وزیر کشور در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت الله محمدی ری‌شهری، این فقید سعید را مجاهدی بصیر و مشاوری امین برای انقلاب یاد کرد و نوشت: ارتحال آیت الله محمد محمدی ری شهری را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، مراجع عظام، بازماندگان و دوستداران و اعضای تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی تسلیت عرض می‌کنم.


ایشان یار امین و شجاع انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام بود که در طول عمر با عزتش کارنامه‌ای درخشان از مبارزات پیش از انقلاب و دستگیری و تبعید توسط ساواک تا مسئولیت‌هایی چون تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث دارد.


وزیر کشور در بخش دیگری از پیام تسلیت خود افزود: او که از سلامت نفس و مجاهدت مستمر برخوردار بود به واقع چهره ماندگاری است که با مدد از بصیرت و به کار بستن درست آن در جامعه و با اتصال به ذوات قدسی به نشر عقاید اصیل اسلام ناب محمدی(ص) پرداخت و همچون مشاوری امین، نفاق و ناراستی‌های رخنه کرده در برخی مقاطع انقلاب را برملا ساخت.


آیت‌الله ری‌شهری منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود


محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور در پیامی با ابراز تأسف و تألم از ارتحال آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری تأکید کرد: این عالم فاضل و ربانی که در خط مقدم مبارزات انقلاب اسلامی بود، پس از انقلاب نیز در مسئولیت‌ها و جایگاه‌های مختلف، منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود و آثار دینی و تألیفات ارزشمند متعدد از خود بر جای گذاشت.


آیت‌الله ری‌شهری مدافق ارزش‌ها و اهداف اسلام بود


علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری با تسلیت ارتحال آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نوشت: ایشان، همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف اسلام، نظام و انقلاب و یار امام و رهبری بودند که عمر پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی مصروف کرد.


در ادامه این پیام آمده است: آیت الله ری شهری همیشه در دوران قبل از انقلاب و در جریان مبارزه با حکومت طاغوت نقشی مهم ایفا کرد و در دوران بعد از انقلاب نیز در مسئولیت‌های خطیری همچون حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت، دبیر کل جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌ السلام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ولیّ فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و ‌… نقش تاثیرگذاری داشته است.


تسلیت معاون رییس‌جمهور در امور مجلس


سید محمد حسینی معاون رییس‌جمهور در امور مجلس با تسلیت درگذشت آیت الله ری شهری، نوشت: رحلت عالم مبارز و انقلابی، یار امام خمینی و رهبر فرزانه انقلاب، وزیر پیشین اطلاعات، دادستان کل، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، مولف ده ها اثر ارزنده و ماندگار همچون میزان الحکمة و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، حضرت آیت‌الله محمدی ری شهری را خدمت امام خامنه‌ای، مراجع عظام، علمای اعلام و مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم و از درگاه ایزد متعال، مغفرت و علو درجات برای آن فقید سعید و صبر و اجر برای بازماندگان طلب می‌کنم.


آیت‌الله ری شهری از بااخلاص‌ترین کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود


حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ضمن ابراز تأسف و تألم از درگذشت آیت‌الله ری شهری، در پیامی نوشت: آن مرحوم از زمره پاک‌ترین سیاستمداران و با اخلاص‌ترین کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود. اعتقاد راسخ آن بزرگوار به امام راحل(س) و عزم جزم‌شان در پیمودن راه امام (ره) از اموری است که برای هر آشنای با ایشان مشهود بود.


در بخش دیگری از پیام سید حسن خمینی آمده است: بی شک زحمات اثرگذار ایشان در دوره‌های مختلف و در تثبیت نظام، توشه خوبی برای آن فقید سعید خواهد بود. چنانکه تلاش ایشان در حوزه حدیث شناسی و گسترش فرهنگ اهل بیت(س) نیز از زمره ارزشمندترین باقیات صالحات ایشان است. مدیریت ایشان در دوره امام راحل و بعدها حضورشان در مناصب مختلف و همت ایشان در تأسیس دارالحدیث و خلق آثار بسیار ارزشمند در این حوزه نیز از نکات درخشان زندگی ایشان است. برای من که سال‌ها توفیق آشنایی نزدیک و ارادت خاص به ایشان داشتم، این ضایعه مولمه از مصایب سنگین است.


خدمات ارزنده مرحوم ری شهری در ترویج احکام نورانی اسلام


حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، رییس دیوان عالی کشور در پیامی رحلت عالم ربانی آیت الله آقای حاج شیخ محمد محمدی ری شهری را تسلیت گفت و نوشت: معظمُ له، شخصیت جامع دینی، علمی، اجتماعی و سیاسی بود که در تمام عرصه ها فعالیت چشمگیر داشت. ایشان سال ها به عنوان امیرالحاج به زائرین بیت الله الحرام خدمت نمود و بنیانگذار وزارت اطلاعات بود و در سمت های مختلف قضائی ازجمله دادستان کل کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت مؤثر داشت.
در ادامه این پیام آمده است: ایشان از چهره های شاخص انقلاب و یار باوفای امام و رهبری بود که سال ها در سنگرهای مختلف انقلاب به اسلام و نظام خدمت کرد و در ترویج احکام نورانی اسلام و پرورش شاگردان شایسته خدمات ارزنده داشت.


شاگردانی برجسته و ممتاز به یادگار گذاشته است


پیرحسین کولیوند، رییس جمعیت هلال‌احمر در پیامی درگذشت عالم پارسا و روحانی عالی‌قدر آیت‌الله محمدی ری شهری را تسلیت گفت و نوشت: ارتحال عالم پارسا و روحانی عالیقدر، آیت‌الله محمدی ری شهری، رحمت الله علیه پس از عمری زندگی توام با پارسایی، ساده زیستی، سلامت نفس و مجاهدت در راه انقلاب موجب تاسف و تأثر شد.


در ادامه این پیام آمده است: آن فقید سعید علم و عمل، تقوا و پرهیزگاری و تعلیم و تربیت را در حوزه زندگی جمع کرده بود و در سال‌های عمر با برکتش در سنگر دفاع از اسلام و انقلاب عزیز با تربیت شاگردان برجسته و ممتاز و فعالیت مخلصانه کارنامه درخشانی از عمر با برکتش به یادگار گذاشته است.  


مرحوم ری شهری عمر خود را وقف حمایت بی‌دریغ از راه امامان انقلاب اسلامی کرد


عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیامی با تسلیت رحلت آیت الله محمدی ری شهری نوشت: ایشان عمر پر برکت خویش را وقف تحصیل، خودسازی، حمایت بی دریغ از راه امامان انقلاب اسلامی و احیای معارف اسلامی به ویژه حج ابراهیمی و حدیث و جهاد معرفتی در راه خدا کرد.


بخشی از عمر مرحوم ری شهری در مقابله با دشمنان نظام اسلامی گذشت


سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی با تسلیت و تالم خاطر ارتحال آیت الله محمد محمدی ری شهری، از علمای انقلابی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی، نوشت: بخشی از عمر با برکت این عالم انقلابی در تقویت جمهوری اسلامی ایران و مقابله با دشمنان نظام اسلامی در دادستانی و وزارت اطلاعات سپری شد و بخشی از زندگانی وی نیز در تحقیق و توسعه علوم حدیث، این میراث گرانبهای ائمه هدی علیهم السلام بود که موسوعه میزان الحکمه، دانشنامه امیرالمومنین، دانشنامه امام حسین، دانشنامه امام مهدی و دانشنامه قرآن و حدیث از مهم ترین آثار فاخر آن عالم ارجمند است.


در ادامه این پیام آمده است: سال‌ها حضور در نمایندگی ولی‌فقیه و سرپرستی حجاج ایرانی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تولیت و توسعه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بخش مهم دیگری از زندگی آن مجاهد انقلابی است.


اقدامات‌ آیت الله ری‌شهری خواب را از چشمان منافقین داخلی و خارجی ربوده بود


علی سعیدی، رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در پیامی با تسلیت درگذشت آیت الله محمدی ری شهری نوشت: ارتحال عالم متقی، مجاهد بصیر و انقلابی مرحوم آیت‌الله ری‌شهری، ضایعه جبران ناپذیر برای جامعه علمی و روحانیت با بصیرت است. این عالم ربانی که عمر شریف خود را در عرصه‌های علمی، اخلاقی، انقلابی و سیاسی سپری کرد، شخصیتی کم‌نظیری بود که در برهه‌هایی از انقلاب، اقدامات‌شان خواب را از چشمان منافقین داخلی و خارجی ربوده بود.


پیام تسلیت جبهه پایداری در پی رحلت آیت‌الله ری شهری


در پی ارتحال آیت الله محمدی ری شهری، جبهه پایداری در پیامی اعلام کرد: آیت الله محمدی ری شهری دارای‌ مواقف‌ افتخارآمیز در طول‌ سالیان‌ گوناگون بوده و در سال‌های انقلاب هم در صف اول مبارزات قرار داشت و از سوی ساواک دستگیر و تبعید شده بود. پس از انقلاب هم در مسئولیت‌هایی چون عضویت در مجلس خبرگان رهبری، تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و برخی مسئولیت‌های دیگر از جمله تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و تأسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث خدمت کرد.


در این پیام آمده است: از برکات این عالم بزرگ سال‌ها تدریس و تحقیق آثار حدیثی و انتشار کتاب شریف میزان الحکمه و صدها جلد دانشنامه حدیثی از جمله سوابق علمی ایشان به شمار می‌رود.


زندگی آیت‌الله ری‌شهری الگوی جوانان باشد


حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی با تسلیت رحلت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، نماینده مجلس خبرگان و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام نوشت: خبر تلخ رحلت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری خادم اهل‌بیت علیهم السلام، مجاهد انقلابی، فقیه و قاضی بزرگ دوران ما و یار امام و رهبری تاسف عمیق این جانب را برانگیخت. زندگی پربرکت آیت‌الله ری‌شهری در ابعاد مختلف مذهبی، سیاسی و انقلابی، فرهنگی و اجتماعی چه در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان انقلابی باشد.


خاموشی در این پیام تاکید کرد: آیت‌الله ری‌شهری به عنوان مجاهد انقلابی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در امر قضا و سیاست در کسوت مسئولیت‌های مختلف همواره منشا آثار و برکات زیادی برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند.


آثار آیت الله ری‌شهری مورد استفاده قاطبه روحانیون بود


جامعه روحانیت مبارز با تسلیت ارتحال آیت‌الله محمدی ری‌شهری اعلام کرد: آن بزرگ مرد، عمر پر برکت خود را قبل و بعد از انقلاب اسلامی برای ایجاد، استقرار و استمرار نهضت عظیم اسلامی صرف کرد و در تدریس، تربیت، مبارزه، مدیریت، پژوهش و خلق آثار ارزشمند و ماندگار، جایگاه ممتاز یافت.


در بخش دیگری از پیام تسلیت جامعه روحانیت مبارز تاکید شده است: آیت الله محمدی ری‌شهری، به حق عبدی صالح، مومنی صادق و روحانی وظیفه شناس، خدوم و فداکار بود. آثار حدیثی، کلامی، تفسیری و اخلاقی آن مرحوم مورد استفاده قاطبه روحانیون و دین پژوهان است.


زندگی آیت الله ری‌شهری در راه اعتلای اسلام گذشت


مهرداد بذرپاش، رییس کل دیوان محاسبات کشور با تسلیت رحلت عالم پرهیزکار، آیت الله محمّد محمّدی ری ‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی به رهبر معظم انقلاب، خانواده و فرزندان، شاگردان و ارادتمندان این عالم مجاهد، نوشت: مرحوم ری ‌شهری، عمر گرانقدر خویش را در راه اعتلای اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی صرف کرد و خدمات ارزنده‌ای در مناصب مختلف به مردم و انقلاب داشت. تأسیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث همچنین دانشگاه قرآن و حدیث از جمله تلاش‌ها و باقیات صالحات ارزشمند این خادم مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است.


تلاش وصف ناپذیر آیت الله ری شهری در عرصه‌های علمی


حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت آیت الله محمدی ری شهری نماینده ولی فقیه و تولیت استان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، نوشت: آن روحانی متقی و خدوم همواره در عرصه‌های گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی و دفاع از مرزهای امنیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی حاضر بود و در اعتلای اعتقادی و اخلاقی جامعه اسلامی از طریق احادیث نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) تلاشی وصف ناپذیر داشت و با تمام توان و اخلاص به اسلام و مسلمین خدمت کرد.


آیت الله ری شهری در زمره ارادتمندان امام راحل بود
بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی با تسلیت ارتحال عالم فرهیخته و معلم اخلاق آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری تاکید کرد: این چهره انقلابی و فرهیخته خدمات فرهنگی و خیریه عام المنفعه در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) و آثار و برکات فراوانی در زمان نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور حج و زیارت بر جای گذاشت. آیت الله ری شهری، در سراسر عمر شریف خود در زمره ارادتمندان وفادار به امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به شمار می رفت و در دفاع از انقلاب اسلامی و حفظ اصول انقلاب پیشگام بود.


حضور آیت الله ری‌شهری در مجلس خبرگان اثرگذار بود


حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه در پیامی با تسلیت ارتحال آیت الله محمدی ری‌شهری تاکید کرد: خدمات ارزشمند و مختلف در عرصه علمی و سیاسی و اجتماعی از جمله خدمتگزاری حجاج بیت الله الحرام، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، حضور اثرگذار در مجلس خبرگان و مناصب دیگر همچنین آثار ارزشمند قلمی و تربیت شاگردان از جمله برکات حیات نورانی آیت الله محمد محمدی ری شهری، این عالم با اخلاص است.


آیت الله ری‌شهری در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت قدم بود


حجت الله عبدالملکی، وزیر کار با تسلیت درگذشت آیت الله ری شهری، نوشت: این عالم فرزانه و مبارز انقلابی، از یاران امین و شجاع امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بود و سال‌ها در کسوت تولیت حرم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خدمات بسیار ارزنده‌ای از خود به یادگار باقی گذاشت. ایشان در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی همواره ثابت قدم بود و در عرصه‌های مهم همچون سرپرستی حجاج ایرانی، وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری و دادستانی کل کشور با صلاح و پرهیزگاری نیز منشأ اثر بود که یقیناً این خدمات و مجاهدت‌ها ذخیره ارزشمندی برای آن مرحوم خواهد بود.


پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی


متن پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به شرح زیر است: رحلت مجاهد وارسته و عالم انقلابی حضرت آیت الله محمدی ری شهری موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.


عمر با برکت این شخصیت برجسته در ساحت های مختلف علمی ، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی سپری شده و خدمات ارزشمند و آثار ماندگاری از ایشان به یادگار مانده است.


آیت الله ری شهری از یاران با وفا و بصیر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و از کارگزاران صالح و صادق نظام اسلامی در عرصه های مختلف خدمت به شمار می رفت.


اینجانب ضایعه فقدان این عالم عامل را به حوزه های علمیه ، شاگردان و علاقمندان آن بزرگوار و بیت مکرم آن فقید سعید تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال غفران و رضوان الهی را برای ایشان خواستارم.


آیت‌الله ری‌شهری از استوانه‌های انقلاب بود


سیدعزت‌ الله ضرغامی در پیامی با تسلیت در گذشت آیت‌الله ری‌شهری، نوشت: نقش پشت صحنه‌ او در مقاطع حساس انقلاب به مراتب از مسئولیت‌های اجرایی‌اش برجسته‌تر بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آیت‌الله ری‌شهری را از استوانه‌های انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: بصیرت و درک صحیح در کنار شجاعت و موقع‌شناسی و تدبیر حکیمانه، از ایشان چهره‌ای استثنایی ساخته بود.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40