کمیساریای انرژی اتحادیه اروپا با علی اف دیدار کرد آمادگی باکو


  باکو –  ایرنا – “الهام علی اف ” رییس جمهوری آذربایجان و ” کادری سیمسون ” کمیساریای انرژی اتحادیه اروپا روز جمعه دیدار و درباره برنامه‌ها و شرایط جدید انتقال گاز طبیعی باکو به اروپا گفت وگو کردند.


  به گزارش ایرنا ، سمسون در راس هیاتی برای حضور در هشتمین اجلاس شورای دالان( کریدور )  گازی جنوب شامل انتقال گاز طبیعی آذربایجان به اروپا ، در باکو بسر می برد.


هشتمین اجلاس دو روزه شورای مشورتی دالانی گازی جنوب روز گذشته ( پنجشنبه ) با حضور وزیران انرژی و مقامات  اقتصادی برخی کشورهای اروپا و منطقه در باکو آغاز به کار کرد .


  رییس جمهوری آذربایجان در این دیدار اظهار کرد، همکاری این کشور و اتحادیه اروپا در بخش انرژی وارد مرحله جدید شده است.


علی اف با اشاره به اهمیت دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا یادآور شد، اجرای طرح انرژی دالان گازی با  موفقیت به  پایان رسانده شد.


   اجرای طرح ۳۳ میلیارد دلاری ایجاد دالان گازی جنوب شامل خطوط لوله گازی قفقاز جنوبی در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان ، ترانس آنادولی ( تاناپ ) در خاک ترکیه و ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در خاک  چند کشور اروپا و بستر دریای آدریاتیک در اواخر سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و نخستین محموله گاز طبیعی جمهوری آذربایجان در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی از طریق این دالان انرژی به اروپا  منتقل شد.


رییس جمهور آذربایجان همچنین بر اهمیت مذاکرات انجام شده در شورای مشورتی دالان گازی جنوب از نظر بحث و تبادل نظر درباره ایده ها و طرح های جدید برای همکاری در زمینه انرژی به صورت دوجانبه و چند جانبه تاکید کرد .


کمیساریای انرژی اتحادیه اروپا نیز خاطرنشان کرد که این پروژه نقش مهمی در تنوع بخشیدن به عرضه گاز به اروپا دارد.


 سیمسون در نشست خبری در پایان این اجلاس علاقه مندی اتحادیه اروپا برای افزایش حجم انتقال گاز طبیعی از طریق دالان گازی جنوب به اروپا را اعلام کرد .  


وی گفت : اتحادیه اروپا انتظار دارد که ظرفیت های صادراتی از طریق این دالان گازی   در آینده بسیار نزدیک افزایش یافته و به ۱۰ میلیارد متر مکعب پیش بینی شده در سال برسد.


کمیسر انرژی اتحادیه اروپا افزود : ما می خواهیم انتقال گاز طبیعی از آذربایجان به اروپا را به ۱۰ میلیارد متر مکعب برسانیم و اتحادیه اروپا طرفدار گسترش ظرفیت  انتقال دالان گازی جنوب و افزایش صادردات گاز طبیعی از میدان شاه دنیز جمهوری اذربایجان است.


میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر از سوی کنسرسیوم شرکت های نفتی به پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم توسعه داده می شود و شرکت ملی نفت  ایران با ۱۰ درصد سهم یکی از سهامداران این طرح انرژی است.


وی نقش دالان گازی جنوب در تامین گاز قابل اعتماد به اروپای جنوب شرقی را مهم خواند و خاطرنشان کرد که در حال حاضر، قیمت‌ها در بازار انرژی در حال افزایش است و بنابراین دالان  گازی جنوب  برای تامین انرژی این بخش از اروپا مهم است .


  پرویز شاهبازاف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز در اجلاس شورای مشورتی دالان  گازی جنوب با اعلام آمادگی این کشور برای مذاکره با کمیسیون اروپا در مورد افزایش عرضه گاز  ، گفت : در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸.۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق دالان گازی جنوب  به مصرف کنندگان در گرجستان، ترکیه و اروپا صادر شد. در این مدت حدود ۸.۹ میلیارد گاز در قالب قراردادهای بلندمدت و کوتاه مدت به کشورهای اروپایی صادر شده است.


وی گفت: ما آمادگی داریم با کمیسیون اروپا و کشورهایی که مایل به خرید حجم اضافی گاز یا واردات و صادرات گاز هستند، همکاری کنیم.