عدد قند خون نرمال در برگه آزمایش چند است؟


عدد قند خون نرمال در برگه آزمایش چند است؟

آیا می دانید عددی که برای قند خون در برگه آزمایش وجود دارد به طور نرمال باید چند باشد؟

عدد قند خون نرمال در برگه آزمایش چند است؟

هرکدام از ما تجربه ی آزمایش خون را تاکنون داشته ایم و در اغلب موارد اطلاعاتمان درباره ی آن کامل نیست. یکی از گزینه ها در آزمایش خون، عدد قند خون است که در حالت عادی و نرمال قند خون یک فرد باید دراین بازه از قند خون باشد. اگر به تازگی آزمایش خون داده اید ولی نمی دانید عدد قند خون نرمال در برگه آزمایش چند است همراه ما باشید.

عدد قند خون نرمال در برگه آزمایش چند است؟

قند خون اندازه گلوکز موجود در خون انسان است .دانستن مقدار نرمال و طبیعی قند خون بسیار پر اهمیت است و موجب شناخت بازه سطوح گلوکز خون شده و به کنترل دیابت بسیار کمک می کند. مقدار قند خون در همه شرایط یکسان نیست و این مقدار قبل و بعد از غذا با یکدیگر متفاوت است.

گلوکز، قندی است که بیشترین استفاده را در بدن دارد، قند فروکتوز در میو ه ها و لاکتوز در شیر است که بعد از استفاده در بدن به گلوکوز تبدیل شده و در آخر به انرژی تبدیل می شود . عدد قند خون نشان دهنده پیشرفت بیماری و نوع بیماری است، اگر عدد قند خون فرد پایین تر از 100 باشد فرد به دیابت مبتلا نیست و میزان قند خون طبیعی است؛ اگر بین 100 الی 126 باشد پیش دیابت است و آنها مستعد ابتلا به بیماری دیابت در آینده هستند، قند خون بالای 130 مبتلا به نوع دیابت یک است و فرد باید خیلی سریع تحت درمان قرار گیرد .

افرادی که علائم غیر عادی در بدن خود دارند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند وبعد از تشخیص اینکه قند خون آنان حالت ثابت ندارد، میزان قند خون آن ها باید مرتب کنترل شود؛ همچنین می توانند دستگاه قندخون تهیه کرده و در منزل، به طور مرتب میزان قند خون خود را بررسی کنند . سالمندان باید در رژیم غذایی خود از غذاهای سبک و کم کالری استفاده کنند .

آزمایش قند خون

با انجام آزمایش خون نوک انگشت، می توانید مقدار گلوکز و قند خون را اندازه گیری کنید . می توانید برای اندازه گیری قند خون یک سنسور به زیر پوست بگذارید ، به این روش اندازه گیری CGM می گویند.

آزمایش خون به صورت مرتب برای افرادی که انسولین تزریق می کنند، باید انجام شود .

برای کنترل قند خون می توانید بعد از خوردن غذاهای مختلف یا انجام فعالیت های مختلف مقدار گلوکوز را اندازه گیری کنید . مقدار قند خون بسته به مقدار و نوع غذا افزایش می یابد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که انسولین تزریق نمی کنند، می توانند در مواقع مختلف قند خونشان را اندازه بگیرند. اغلب افراد مبتلا به دیابت نیازی به آزمایش بین وعده های غذایی ندارند، مگر اینکه مصرف داروهای دیابت داشته باشند که می توانند قند خون را کاهش دهند.

بهتر است افراد دیابتی بلافاصله پس از بیدار شدن، قند خون ناشتا را اندازه گیری کنند. همچنین ممکن است برای تست قند خون قبل از غذا یا گاهی 2 ساعت پس از غذا، قند خون نرمال یعنی زمانی که قند خون به حالت نرمال بازگشته است، مناسب باشد.

با برنامه ریزی آزمایش انجام دهید. آزمایش روزانه در یک زمان به شما اطلاعات سودمندی نمی دهد مثلا پس از تغییر قرص یا استفاده از دارویی خاص قند خونتان را اندازه بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *