اسلامی آژانس انرژی اتمی اسیر صهیونیست هاست


رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: باعث تاسف است که یک نهاد بین‌المللی توسط یک رژیم نامشروع مورد بهره‌برداری قرار گرفته و حیثیت آن را زیر سؤال برده است.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امشب (پنجشنبه) در برنامه «صف اول» حضور یافت و در مورد آخرین تحولات در حوزه هسته‌ای و مناسبات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه تصویب شده در شورای حکام آژانس به گفت‌وگو پرداخت.


رییس سازمان انرژی اتمی گفت:باعث تأسف است که آژانس توسط یک رژیم نامشروع مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و حیثیتش زیر سوال می‌رود.


وی ادامه داد: تمام تعهدات برجام مغایر با ضوابط آژانس است. چرا پذیرفتیم و خودمان را محدود کردیم؟ فقط برای رد اتهامات اما حسن نیت و حسن ظن ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


اسلامی تاکید کرد: ما نصب ماشین‌های جدید را شروع کرده‌ایم و عملیات ماجراجویانه خاصی نداریم.


وی افزود: برای اولین بار، CPF و برنامه خود را به آژانس ارایه کرده و طبق اساسنامه آژانس، آژانس وظیفه دارد از ما پشتیبانی فنی، آموزشی و … داشته باشد اما آژانس و سایر نهادهای بین‌المللی امروز اسیر صهیونیست‌ها شده‌اند.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه باقیمانده حسن نیت خود را هم با برچیدن تعدادی از دوربین‌های ثبت‌کننده محدودیت‌ها که حدود ۱۸ تا بود جمع کردیم، گفت: مابقی هم ظرف امشب جمع می‌شود. مرکز جابرابن حیان را هر سه ماه بازدید می‌کردند. پرونده آنجا را بستند و امروز دوباره درباره آنجا ادعا مطرح می‌کنند.


وی تاکید کرد: ما برای فعالیت‌های خود، نمایندگان آژانس را در چارچوب ضوابط می‌پذیریم.


رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در بیست سال گذشته تمام رفتارها و عملیات روانی و تحریم و قطعنامه هایی علیه ما وضع کردند تا جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند.


وی تاکید کرد: چرا ایران برجام را پذیرفت؟ برای اینکه اعتمادسازی کند. ایران برای همین اعتماد سازی پذیرفت حتی حرکت هسته ای خود را کُند کند.


رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای کشورمان افزود: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما در محیطی فنی، فوق‌العاده و متاثر از ضوابط آژانس ادامه دارد و با عنایت خدا، هدایت‌های مقام معظم رهبری و همت جوانان دانشمند و همچنین حمایت همه دولت‌ها و روسای ادوار سازمان انرژی اتمی فرصت بالندگی تحقیقاتی و صنعتی در حوزه هسته‌ای برای ایران فراهم شده است.


اسلامی تاکید کرد: در دولت جدید بر کل زوایای دست‌نخورده هسته‌ای تمرکز کردیم و در حال کار روی آن‌ها هستیم و دستاوردهای هسته‌ای ایران محصول یک جریان سنگین علمی، پژوهشی و صنعتی است. 


اسلامی با بیان اینکه ممکن است بپرسند چرا ما محصول هسته‌ای نمی‌خریم و کشور را به دردسر می‌اندازیم، گفت: من می‌گویم اگر کسی می‌تواند برود رادیو دارو بخرد. به ما نمی‌فروشند.


وی در مورد نقش فرانسه گفت: همین فرانسه که نقش پلیس بد را در مذاکرات دارد، قبل از انقلاب یک میلیارد دلار پول ایران را برای سرمایه‌گذاری هسته‌ای گرفت، خورد و رفت.


وی افزود: تا ابد به آمریکا و اروپا نمی‌توانیم اعتماد کنیم و برای ما مهم دفع شر بوده است. اگر به تعهدات خود برگردند، ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.


رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در بحث تحقیق و توسعه هشت سال از برنامه جلوتر هستیم. از طرفی در مذاکرات اخیر محدودیت های ماشین را چهار سال کم کردند و به قول خودشان تخفیف دادند. الان ۱۲ معدن در دستورکار ما است و تعداد زیادی هم در دست مطالعه است و در ۵ سال آینده در بحث فرآوری معدنی متفاوت تر از قبل خواهیم بود.


وی گفت: ۱۷ رادیوداروی جدید در پژوهشگاه ما در حال طراحی است. دستاوردهای هسته‌ای ایران محصول یک جریان سنگین علمی، پژوهشی و صنعتی است  و بخش مهمی از فعالیتمان متمرکز بر حوزه کشاورزی است و در اوایل مرداد سامانه‌هایی را در این زمینه افتتاح خواهیم کرد.


رییس سازمان انرژی تاکید کرد: بشدت به نیروی انسانی نیاز داریم و در این حوزه تعامل خوبی با جامعه دانشگاهی برقرار کرده‌ایم.




آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40