تقلای رژیم صهیونیستی برای عدم بازگشت احتمالی آمریکا به برجام


نیویورک- ایرنا- تارنمای آکسیوس همزمان با از سرگیری دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین و تحرکات تندروها در آمریکا و تل آویو گزارش داد نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته است به توافق هسته ای با ایران بازنگردد.


این تارنمای آمریکایی – اسرائیلی گزارش داد یک مقام اسرائیلی گفت: نفتالی بنت  نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه در تماس تلفنی خود با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از وی خواست که به برجام بازنگردد و گفت که اگر بایدن این توافق را امضا نکند هیچ اتفاقی نمی افتد.


آکسیوس نوشت بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بزرگ ترین مساله تنش آمیز میان واشنگتن و تل آویو است.


آکسیوس ادامه داد زمانی که در سال ۲۰۱۵ باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا وارد توافق هسته ای با ایران شد، به شکاف و اختلاف و عمیقی با دولت بنیامین نتانیاهو تبدیل شد.


رژیم صهونیستی بر این باور است که توافق هسته‌ای با ایران، بر اساس شرایطی کنونی در وین، به ایران در مقایسه با کشورهای غربی، امتیاز بیشتری می دهد.


مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که بنت در تماس روز یکشنبه به بایدن گفته است که واشنگتن مجبور نیست به توافق با ایران بازگردد.


نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تداوم هراس ها از پیشرفت های برنامه صلح آمیز ایران در چارچوب برجام و بدون اشاره به زرادخانه هسته ای خود ادعا کرد که بدون توافق، لزوما برنامه هسته ای ایران تشدید نخواهد شد.


بنت گفت که مزیت های مالی تهران از یک توافق جدید به مراتب بیشتر از منافع منع اشاعه خواهد بود.


نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون اشاره ای فعالیت های مخرب و جنایات خود در منطقه به ویژه سرزمین های اشغالی مدعی شد که با یک توافق، ایران میلیاردها دلار به دست خواهد آورد که اسرائیل معتقد است به فعالیت های بد این کشور در منطقه دامن می زند.


 آکسیوس ادعا کرد  که به گفته یک مقام آمریکایی که در جریان این تماس قرار داشته است، هنوز مشخص نیست که آیا توافقی با ایران وجود خواهد داشت یا خیر. رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی خود با نفتالی بنت گفته است که واشنگتن از خواسته های اساسی خود در مورد محدودیت های برنامه هسته ای ایران کوتاه نخواهد آمد و مصالحه نخواهد کرد.


سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد بایدن در مورد طیف وسیعی از مسائل از جمله تهدید ایران و نیروهای نیابتی آن با بنت گفتگو کرده است.


این سخنگو گفت: آمریکا و اسرائیل منافع مشترکی دارند و آن توجه به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.


آکسیوس ادامه داد مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که تماس 30 دقیقه ای بایدن و بنت در روز یکشنبه بسیار دوستانه و گرم بود.


   آنها گفتند که این مکالمه لحنی متفاوت از گفتگوهای پرتنش بین اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا و نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در  هفت سال پیش داشت. با این وجود، مقامات گفتند، اختلافات میان دو طرف واضح است.


این رسانه آمریکایی – اسرائیلی ادامه داد در حالی که بنت مخالف بازگشت آمریکا  به توافق هسته ای است، او همچنین مراقب است که اشتباهات نتانیاهو را تکرار نکند و به دنبال آن است که باوجود اختلاف نظر با دولت بایدن، رابطه خوبی با دولت وی داشته باشد.


مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند بایدن در تماس روز یکشنبه به بنت گفت که مایل است در بهار به اسرائیل برود.


 به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه درحالی از سر گرفته شده است که احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بستگی دارد.


گفت‌وگوها در روزهای پایانی دور قبل وارد فاز جدیدی شده بود که طرف‌های مقابل از آن به عنوان مراحل نهایی مذاکرات یاد می‌کردند. روسای هیات‌های مذاکره کننده پس از برگزاری جلسات دو و چند جانبه در دو نوبت تشکیل جلسه داده تا با حضور تمام اعضا پیش نویس متن توافق نهایی را تکمیل کنند.


شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از سه مقام آمریکایی مدعی شد دولت بایدن بر این باور است که تا پایان فوریه فرصت دارد تا توافق هسته ای ایران را نجات دهد، در غیر این صورت آمریکا باید مسیر خود را تغییر دهد و تلاش های فشرده را برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای آغاز کند.


یک مقام ارشد دولت بایدن که نامی از وی برده نشده است، با اشاره به مذاکرات در سطح بالا در وین که به تازگی از سر گرفته شده است، این دور مذاکرات را حساس خواند و ادعا کرد ما حقیقتا در مرحله نهایی قرار داریم.


مقام دوم دولت آمریکا ادعا کرد هیچ چیز در مورد ایران هرگز یک مسیر مستقیم نیست، اما ما به لحظه تعیین کننده نزدیک می شویم.