ساز و کار تسهیل بازپرداخت تسهیلات دامداران و کشاورزان تعیین شد


تهران – ایرنا _ بانک مرکزی مکلف شد نسبت به ایجاد شرایطی برای تسهیل در تعیین وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی کشاورزان، روستاییان و عشایر اقدام کند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی یکشنبه شب(۱۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان با بندهای (ی) و (ل) و (م) تبصره (۸) لایحه بودجه موافقت کردند.


براساس بند (ی) تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛ مجتمع و شهرک‌های کشاورزی مصوب هیأت وزیران از مزایای مندرج در ماده (۸۱)  قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بهره‌مند می‌گردند.


در بند (ل) تبصره (۸) لایحه بودجه نیز آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این قانون طی دستورالعملی امکان پذیرش پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی ضمانت زنجیره‌ای و حساب یارانه را بعنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی روستائیان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر از بانکهای دولتی و خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی را فراهم نماید.


طبق بند (م) تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه،  دولت مکلف است در واردات محصولات کشاورزی و دامی در شرایط مساوی اولویت خرید خود را از شرکتهای ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دهد. آیین نامه اجرائی این بند توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.