عزم دولت برای ساماندهی هنرهای تجسمی


تهران- ایرنا- رئیس خانه کاریکاتور ایران گفت: حضور رییس جمهور در موزه هنرهای معاصر ایران نشان دهنده عزم دولت برای ساماندهی موثر و مشخص در حوزه تجسمی است.


مسعود شجاعی طباطبایی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره دیدار رییس جمهور با جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی کشور در موزه هنرهای معاصر ایران گفت: دیدار آیت‌الله سید ابراهیم رییسی از موزه هنرهای تجسمی اتفاق خوبی بود از این جهت که شرایطی ایجاد شد تا هنرمندان حوزه تجسمی بتوانند دیدار صمیمانه و خوبی با وی داشته باشند. البته رئیس جمهور مدتی از وقت‌ خود را هم صرف دیدار از نمایشگاه آینه در آینه که در موزه بر پا کردند.


رییس خانه کاریکاتور ایران افزود: بعد از دیدار رییس جمهور از نمایشگاه و حضور تعدادی از اساتید در کنار ایشان برای ادای توضیحات در ارتباط با آثار،  ایشان تشریف آوردند و از آثار هنرمندان حوزه هنری در این بخش بازدید کردند. برای من فرصت مغتنمی بود که از نزدیک با بسیاری از اساتیدی که آرزوی دیدن آنها را داشتم ملاقات کنم.


شجاعی طباطبایی عنوان کرد: به اعتقاد من نفس این حرکت بسیار مهم و مبارک بود از این جهت که رییس جمهور یک کشور این نیاز را احساس می‌کند که با هنرمندان حوزه تجسمی دیدار داشته باشد و از نظرات آنها بهره گرفته و از راهنمایی آنها استفاده کند.


وی ادامه داد: دیدار محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد از آن رییس‌جمهور از موزه هنرهای تجسمی برای ما بسیار غیر منتظره و جالب بود.


رییس خانه کاریکاتور ایران بیان کرد: البته نمی‌خواهم ایشان را با رئیس‌جمهور قبلی مقایسه کنم اما حضور ایشان در موزه هنرهای معاصر و شنیدن صحبت های عزیزانی که چهره‌های پیشکسوت در این حوزه محسوب می‌شوند اتفاق خوبی بود و به اعتقاد من نشان دهنده عزم دولت است برای ساماندهی موثر و مشخص در حوزه تجسمی است.


شجاعی طباطبایی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌ها و مباحثی که در این دیدار مطرح شد بحث اقتصاد هنر و مشکلات معیشتی هنرمندان بود که از دغدغه های جدی در حال حاضر هنرمندان سراسر کشور است و توجه به این قضیه اتفاق خیلی خوبی است.


وی تصریح کرد: در این دیدار همچنین اشاره شد که ما تا چه حد به برخی از این موزه‌ها از جمله موزه انقلاب، خوشنویسی و نگارگری نیاز داریم و هر کدام می‌توانند اتفاق بسیار بزرگی را رقم بزنند و شرایطی را ایجاد کنند تا در این فضاها امکان ارائه این آثار فراهم شود و علاقه‌مندان، هنرجویان و دانشجویان که در حوزه پژوهش فعالیت می کنند بتواند این آثار را از نزدیک ببینند و موارد پژوهشی آن را دنبال کنند.


رییس خانه کاریکاتور ایران یادآور شد: از دیگر مباحث خوبی که در دیدار رئیس جمهور با هنرمندان هنرهای تجسمی کشور مطرح شد این بود که رییس جمهور نگاه خوبی در ارتباط با هنر داشتند و در این ارتباط صبحت‌هایی را هم مطرح کرد. روز گذشته هم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با این موضوع که رسانه چقدر در جهت تبیین می تواند موثر باشد را داشتیم و رییس جمهور نیز امروز به این نکته اشاره کردند.


شجاعی طباطبایی عنوان کرد: زنده یاد مرحوم حسین پرتویی که از چهره‌های بسیار فاخر در حوزه عکس بود و آثار وی هم در تاریخ عکاسی ماندگار خواهد بود، عکسی از بیعت همافران با امام راحل ثبت کرده‌ و این عکس به معنای واقعی کلمه شاه را نسبت به موقعیت متزلزل او بیشتر هراسان کرد و موجب اتفاقات خیر شد.


وی تصریح کرد: در این دیدار همچنین در مورد قدرت رسانه و اینکه هنرهای تجسمی تا چه حد مهم است بحث‌هایی مطرح شد. همانطور که رییس جمهور هم اشاره کردند هنرهای تجسمی زبان بدون شرح است و به‌ خوبی می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند و یک اثر بیشتر از مطالب متعدد و سخنرانی‌های طولانی می‌تواند حرف داشته باشد و بنابراین اهمیت اینکه به این اتفاقات باید توجه جدی شود.


 عزم دولت برای ساماندهی هنرهای تجسمی


رییس خانه کاریکاتور ایران، بحث هم‌افزایی را از  دیگر مواردی عنوان کرد در این دیدار به آن اشاره شد و به نظر او نیز بسیار حائز اهمیت است و گفت: باید شرایطی مهیا شود که آثار تجسمی از طریق سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف به نمایش درآید و حتی مسائلی در ارتباط با مباحث اقتصاد هنر مطرح شود.


شجاعی طباطبایی عنوان کرد: این موضوعات نکات بسیار مهم و دغدغه بسیاری از هنرمندان است و باید شرایطی مهیا شود که این مسائل در وهله اول دیده شوند و بعد در معرض اتفاقات جریان ساز موثر در عرصه بین‌المللی قرار گیرند.


وی با اشاره به اینکه بحث اقتصاد هنر بحث مهم و اساسی است که باید به آن توجه شود، گفت: در این دیدار به این نکته که هر کدام از هنرمندان ما در حوزه خوشنویسی، نگارگری دارای توانمندی بالا و گنجینه‌ای متعدد هستند و در پیشینه تاریخی ما دو موضوع هویت‌سازی دینی و ایرانی- اسلامی دارند هم بسیار تاکید شد.


رییس خانه کاریکاتور ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر دغدغه‌هایی که رییس جمهور داشتند از طریق ارگان‌هایی که ارگان‌هایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی که موظف هستند و می تواند نقش نظارتی و مطالبه گرانه داشته باشد به طور جدی و موثر پیگیری شوند می توانیم به این دیدار و نتایج آن امیدوار باشیم.


شجاعی طباطبایی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من جدای از این ارتباط صمیمانه‌ که بسیار هم خوب بود اگر این امکان وجود داشت که تعداد بیشتری از اساتید مطرح و پیشکسوت حضور پیدا می‌کردند بسیار خوب بود. ولی به هر حال شرایط کرونایی مانع از این شد که این عزیزان حضور داشته باشند و برخی از اساتید از جمله دبیرکل جشنواره تجسمی هم متاسفانه درگیر کرونا بودند و امکان حضور آنها نیز فراهم نشد.