قیمت زغال سنگ در اروپا به بالاترین حد رسید


تهران – ایرنا – قیمت زغال سنگ اروپا در پی تحریم ها علیه روسیه به بالاترین حد در ۵ ماه گذشته رسید.


به گزارش چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری بلومبرگ، بالا رفتن قیمت گاز طبیعی در قاره سبز باعث شده سوزاندن زغال سنگ برای تولید برق نسبتاً سودآورتر از استفاده از گاز شود. با توجه به اینکه ذخایر زغال‌سنگ این قاره به پایین‌ترین حد خود رسیده است و تحریم‌ها نگرانی‌ها را در مورد عرضه افزایش می‌دهد، بسیاری از نیروگاه های اروپا به زغال سنگ که چندان هم مورد تایید مراکز حافظ محیط زیست نیست، روی آورده اند.


بنا به گزارش بلومبرگ، قیمت معاملات آتی زغال سنگ ارپا در روز سه‌شنبه با جهش ۱۶ درصدی به ۱۷۵ دلار در هر تن رسید که بالاترین میزان از ۱۴ مهر بود. تحریم‌های اروپا و آمریکا بر بانک‌های روسیه، معامله‌گران بورس کالا را در اروپا به شدت نگران کرده است.


سابرینا کرنبیچلر، تحلیلگر انرژی در موسسه اس اند پی می گوید: «تقاضای اروپا برای زغال سنگ با توجه به سیگنال های قیمت فعلی سوخت و با توجه به نگرانی ها مبنی بر اینکه جریان گاز روسیه به شمال غرب اروپا ممکن است مختل شود، به شدت بالا رفته. علاوه بر این، نگرانی هایی وجود دارد که عرضه زغال سنگ روسیه به شرق و غرب اروپا ممکن است مختل شود.»


هفته گذشته، سطح ذخایر زغال سنگ اتحادیه اروپا به ۲.۵۶ میلیون تن رسید که کمترین میزان از سال ۱۳۹۳ بود.


 به نوشته بلومبرگ، اروپا برای زغال سنگ روسیه جایگزین های محدودی دارد. بر اساس گزارش یورواستات، در سال ۱۳۹۹ تا میزان ۴۹ درصد از واردات زغال سنگ اتحادیه اروپا از روسیه بوده که مقصد عمده آن آلمان است.


به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد هفتمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. روسیه اعلام کرده عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.