آمریکا تحریم های جدیدی علیه ۲۲ شرکت نظامی روسیه وضع می کند


نیویورک – ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی از وضع تحریم های جدید علیه ۲۲ شرکت نظامی روسیه خبر داد.


وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود، شرکتهایی که تحریم می شوند شامل شرکت‌های سازنده جنگنده، خودروهای زرهی، موشک‌ها، پهپادها و سیستم‌های جنگ الکترونیکی روسیه هستند.


وی اضافه کرد: هم اکنون از این سیستم ها  برای حمله به مردم اوکراین، نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی استفاده می شود.

بلینکن همچنین از وضع کنترل های صادراتی علیه بلاروس خبر داد تا این تحریم ها «رژیم لوکاشنکو را به خاطر همدستی در جنگ انتخابی پوتین پاسخگو کند».


این مقام دولت بایدن گفت: ما جلوی توانایی بلاروس را برای واردات فناوری های کلیدی خواهیم گرفت. اگر حمایت لوکاشنکو از جنگ ادامه یابد، عواقب آن برای رژیم او تشدید خواهد شد.



از تلاش های دیپلماتیک کی‌یف حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن  از تلاش های دیپلماتیک کی یف برای دستیابی به آتش بس و خروج نیروهای روسیه از اوکراین حمایت خواهد کرد.


وی گفت: همزمان با ادامه حمایت آمریکا از توانایی اوکراین در دفاع از خود، اگر دولت اوکراین معتقد باشد که اقدامات دیپلماتیک مفید است، ما آماده انجام آنها هستیم.


به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه(۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.