هاشم بیگی آیت الله رییسی بر تبیین ویژگی های شخصیتی شهدای چوار


تهران- ایرنا- رییس هیات‌مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی شهدای چوار ۶۵ ایلام با بیان اینکه آیت‌الله رییسی پیش از قرار گرفتن در منصب ریاست جمهوری نیز توجه ویژه‌ای به حادثه چوار داشت، گفت: رییس جمهوری در دیدار با بازماندگان حادثه چوار تاکید داشتند که ویژگی‌های شخصیتی شهدای این حادثه باید تبیین شود.


به گزارش ایرنا، آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری ایران روز گذشته (شنبه) و همزمان با سالروز بمباران زمین فوتبال «چوار» با جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان آن حادثه  دیدار و پای سخنان آنان نشست. در این دیدار  علیرضا عباسی زننده آخرین کرنر آن بازی، مصطفی نعمتی عضو تیم منتخب جوانان ایلام، پدر شهید عبدالرزق مهدیه از تیم منتخب جوانان ایلام، علی قیطاسی (علی پروین چوار) از تیم منتخب چوار، محمدرضا رضایتی برادر داور مسابقه، فرشاد پیرنوروز و علیرضا مداحی از تیم منتخب جوانان ایلام و حجت هاشم بیگی رییس هیات‌مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی شهدای چوار ۶۵ ایلام حضور داشتند. 


«حجت هاشم‌بیگی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حادثه زمین فوتبال چوار یکی از نادرترین اتفاقات دنیای ورزش و مصداق بارز جنایت جنگی قلمداد می‌شود. این حادثه از سوی رژیم بعث عراق رقم خورد و موجب شد تا زمین خاکی فوتبال چوار به «مستطیل قرمز» تبدیل شود. در آن حادثه ۱۵ نفر از فوتبالیست‌ها، تماشاگران و داور مسابقه به شهادت رسیدند. این یک جنایت فراموش نشدنی در تاریخ ورزش جهان است و باید از بُعد محلی و ملی خارج شود و در سطح بین‌المللی مطرح شود.


هاشم بیگی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر بازنمایی ابعاد مختلف این حادثه، توضیح داد: زمانی که به همراه تعدادی از خانواده شهدای این حادثه برنامه‌ای برای معرفی جنایات جنگی در زمین فوتبال شروع کردیم، کسی تصور نمی‌کرد که بتوانیم آن را در سطح ملی گسترش دهیم اما با توسل به شهدا این کار انجام و اکنون مقام معظم رهبری بر زنده نگه داشتن یاد آن عزیزان توجه ویژه دارند. من با شنیدن بیانات معظم‌له درباره حادثه زمین خاکی فوتبال چوار تمام سختی‌های این ۱۴ سال را فراموش کردم و خوشحالم که توانستم در این زمینه گامی  بردارم. تلاش‌های ما در بُعد ملی و بین‌المللی در این ۱۴ سال چشمگیر بوده اما با بیانات مقام معظم رهبری، تکلیف ویژه‌ای پیش روی ما، اصحاب رسانه و هنر قرار گرفت. 


رییس هیات‌مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی شهدای چوار ۶۵ ایلام با تقدیر از اقدام ریاست جمهوری افزود: آیت‌الله رییسی روز شنبه ۲۳ بهمن ماه همزمان با سالروز بمباران زمین خاکی چوار شماری از بازماندگان و خانواده محترم شهدای این حادثه را به حضور پذیرفتند و در حدود یک ساعت و نیم پای سخنان آنان نشستند و راهبردهایی نیز برای معرفی این حادثه در بُعد ملی و بین‌المللی ارائه کردند. این نخستین دیدار خانواده شهدای زمین فوتبال چوار با رییس جمهوری بود و خوشحالم بعد از  ۳۵ سال این مهم شکل گرفت. البته ابراز لطف رییس جمهور مردمی ایران تنها به این دیدار منتهی نمی‌شود بلکه آیت الله رییسی در گذشته نیز نگاه ویژه‌ای به این حادثه داشت.


وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ قرار بود تیم شهدای چوار برای یک دیدار نمادین به مشهد برود، همه تلاش ما این بود که بازی در ورزشگاه امام رضا (ع) انجام شود اما با تمام پیگیری‌ها موفق نشدیم و حتی رایزنی با یکی از مدیران ایلامی شهر مشهد انجام دادیم که نتیجه‌ای نداشت. در یکی از جلسات به صورت اتفاقی با آیت‌الله رییسی دیدار کردم که آن زمان تولیت آستان قدس رضوی بود. مشکلات را با ایشان در میان نهادم که همان جا دستور دادند که درب ورزشگاه بر روی ما باز شود و دیدار انجام و بازتاب خوبی نیز داشت. در آن دیدار بازیکنان بزرگی مانند رضا عنایتی و خداداد عزیزی حضور داشتند و این یک اتفاق مهم برای ما بود. همچنین آیت الله رییسی در آن برهه دستوراتی را برای کمک به این تیم صادر کردند.


هاشم‌بیگی با اشاره به رهنمودهای رییس جمهوری در دیدار با بازماندگان حادثه زمین فوتبال چوار اظهار داشت: تصور ما این بود که آیت الله رییسی دقایقی به سخنان ما گوش می‌دهند و جلسه تمام می‌شود به همین خاطر  قرار بود تنها چند نفر از خانواده شهدا یا بازماندگان صحبت کنیم. اما رییس جمهوری خواستند که تمام حاضران نقطه نظرات خود را بیان کنند. همچنین ایشان حدود یک‌ساعت تمام به تبیین راهبردهای معرفی حادثه چوار در بُعد ملی و بین‌المللی پرداخت و برای این کار تاکید داشتند که بُعد هنری و رسانه‌ای این حادثه باید بیش از پیش تقویت شود و این زمین باید به یادمان رشادت و ایستادگی شهدای «چوار» تبدیل و ویژگی‌های شخصیتی هرکدام از شهدای این حادثه باید تبیین شود چرا که آنها روحی متعالی و بلند داشتند.


وی افزود:‌ رییس جمهوری در دیدار با خانواده بازماندگان شهدای زمین چوار، برگزاری آن مسابقه را ناشی از روحیه مقاوم مردم ایلام دانستند و اعلام کرد که ابعاد مختلف این حادثه برای جوانان و نسل جدید باید به درستی تبیین شود. 


رییس هیات‌مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی شهدای چوار ۶۵ ایلام تصریح کرد: رییس جمهوری در این دیدار برجسته‌سازی رسانه‌ای این حادثه را یک کار مهم دانست و تاکید کردند که جنایت و رذالت صدام و حامیان او علیه ورزشکاران و جوانان بی‌دفاع ایلام و همچنین مظلومیت شهدای حادثه مسابقه فوتبال، باید فراتر از مرزهای ایران به نمایش گذاشته شود. 


هاشم‌بیگی در پایان گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر بررسی ابعاد مختلف این واقعه و دیدار با رییس جمهوری می‌تواند دوره جدیدی از تلاش ما برای زنده نگه داشتن یاد آن شهدا باشد. البته در این راه دیگر تنها نیستیم بلکه صحبت‌های مقام معظم رهبری اتمام حجت برای بسیاری از مسوولان، اصحاب رسانه و هنرمندان است.


در بیست و سوم بهمن ماه سال ۱۳۶۵ و در حالی که دیدار ۲ تیم منتخب جوانان ایلام و منتخب فوتبال چوار در حال مسابقه در زمین خاکی بخش چوار بودند هواپیماهای عراقی با بمباران این زمین شماری از جوانان ورزشکار استان ایلام را بع شهادت رساندند.


در این روز خونین یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، صید محمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) مجروح شدند.