مخبر از برنامه ریزی دولت برای معکوس کردن مهاجرت خبر داد


تهران – ایرنا – معاون‌ اول رئیس‌ جمهور گفت: برنامه‌ریزی دولت برای معکوس کردن مهاجرت، ایجاد شهرهای مولد در سواحل جنوب است و با این شیوه تمرکز جمعیت در شهرهای بزرگ کاهش می‌یابد و مردم انتخاب و شرایط بهتری برای کار و زندگی در نقاط غیرشهری خواهند داشت.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «محمد مخبر» عصر سه‌شنبه در نشست طرح کلان ملی «ایجاد شهرهای جدید در سواحل جنوب»  ایجاد شهرهای مولد را موضوعی مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: با ایجاد شهرهای جدید شاهد بهبود کیفیت زندگی، افزایش تولید، اشتغال و امنیت غذایی مردم خواهیم بود.


معاون‌اول رییس‌ جمهور به محدودیت منابع برای ایجاد شهرهای جدید اشاره و تصریح کرد: برنامه با اتکاء به مردم و با مشارکت آنها اجرا می‌شود و با این روش دو چندان خواهد شد و رضایتمندی جامعه نیز ارتقاء خواهد یافت.


مخبر هدف‌گذاری اجرای این طرح ها را زمینه سازی برای معکوس کردن روند مهاجرت از روستا به شهر عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح شرایطی ایجاد می شود که تمرکز جمعیت در شهرهای بزرگ کاهش یافته و مردم انتخاب و شرایط بهتری برای کار و زندگی در نقاط غیرشهری داشته باشند.


معاون‌اول رئیس‌جمهور بر ضرورت توجه به اقتصاد دریا محور تاکید کرد و گفت: تاکنون از اقتصاد دریامحور غفلت شده است. ما ۲۷۰۰ کیلومتر به دریا دسترسی داریم اما تاکنون برنامه‌های جامعی برای بهره‌برداری از این مزیت بزرگ برای توسعه و پیشرفت انجام نشده بود، با توجه به این ظرفیت گسترده در شمال و جنوب کشور، می‌توانیم اقتصاد مبتنی بر دریا را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. بر همین اساس ایجاد شهرهای جدید باید در کنار دریا صورت پذیرد، مبنای این برنامه هم سند آمایش سرزمین کشور خواهد بود.


در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از برنامه‌های تدوین شده برای اجرای طرح کلان ملی «ایجاد شهرهای جدید با محوریت کشاورزی و صنایع وابسته» ارائه کرد و گفت: ایجاد زنجیره ارزش حول محصولات کشاورزی، دام و آبزی پروری الگوی اصلی در این طرح بوده و تاکنون ۹ نقطه از سواحل جنوبی کشور برای این منظور شناسایی شده است.


وی همچنین گزارشی از مطالعات شهرهای جدید و موقعیت‌های پیشنهادی برای اجرای طرح در چهار استان متصل به دریا در جنوب کشور ارائه کرد و به تشریح مزایای هر یک از شهرها، مجریان پیشنهادی و نحوه تامین مالی پرداخت.
در این جلسه پس از بحث و بررسی مقرر شد برنامه‌ای جامع برای اجرای این طرح با درنظرگرفتن تمام جوانب و ابعاد مالی و اجرایی و براساس سند آمایش سرزمین کشور تدوین و برای تایید نهایی به دولت ارائه شود.