معاون رییس جمهور ظرفیت های مازندران قادر به حل بسیاری از مشکلات


ساری – ایرنا – معاون اجرایی رییس جمهور ظرفیت‌های بالقوه مازندران را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت : دولت سیزدهم ظرفیت مازندران را منطقه‌ای و ملی می بیند چرا که ظرفیت‌های این استان قادر به حل بسیاری از مشکلات کشور است.


به گزارش ایرنا ، سید صولت مرتضوی روز جمعه در شورای اداری شهرستان آمل که در دانشگاه شمال برگزار شد، افزود : دولت سیزدهم اسناد بالادستی کشور را تبدیل به اسناد تحویلی کرد و سند تحول در این دولت هفته قبل منتشر شد که تمامی ابعاد خروجی این سند باید بسط و تعمیم عدالت باشد.


وی عدالت در توزیع امکانات و استفاده عادلانه از طرفیت ها را برای زدودن فقر و محرومیت اولویت دولت دانست و گفت: در این راستا دولت با تمام قدرت و با استفاده از همه ظرفیت ها آماده اقدام و عمل است.


معاون اجرایی رییس جمهور به سفرهای استانی اشاره کرد و افزود : از نخستین روز آغاز فعالیت دولت و حتی پیش از تشکیل هیات وزیران رییس جمهور سفرهای استانی خود را برای بررسی میدانی مشکلات مردم و ایجاد امید آغاز کرد. 


مرتضوی با بیان اینکه در بسیاری از استان ها مشکلات عمیقی از جمله بحران آب تا مشکلات مالی وجود داشت ، گفت: زمانی که این دولت تحویل گرفته شد خزانه خالی و بدهکار بود و بنا بر گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه در هر ماه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان بابت اوراقی که در گذشته صادر شده باید نقدینگی بپردازیم. 


وی به گزه گشایی از مشکلات تولید و صادرات و همچنین هموار سازی مسیر تجاری با کشورهای همسایه در دوره کوتاه دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود : خوشبختانه با همراهی و همچنین حضور میدانی رییس جمهور بسیاری از این مشکلات از مسیر برداشته شده است. 


معاون رییس جمهور همچنین گفت: مازندران به رغم تمامی زیبایی و توانمندی مشکلاتی دارد و نگاه دولت برای رفع این دغدغه ها مستند بر اسناد آمایشی است که شامل شاخص های استان در بخش های مختلف از جمله سرانه‌ تولید ناخالص و هم اشتغال و بیکاری است. 


مرتضوی ظرفیت مازندران را بیش از وضعیت کنونی در تولید دانست و افزود: اگر ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی مازندران در بسترهای مختلف به فعلیت برسد بخش اعظمی از مشکلات کشور را می تواند بر طرف کند. 


وی نگاه دولت سیزدهم به مازندران را تولید محور و توسعه ای عنوان کرد و افزود: نگاه به مازندران ملی ، منطقه ای و بخشی است که البته ابتدا اولویت با مسائل درونی و حل مشکلات استانی است. هرچند باید دانست مشکلات استان در عرض ۶ ماه برطرف نمی شود ولی باید به مرور برطرف شود.


سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: در سفر امروز برای سه محور ارتباطی مازندران شامل محور هراز از منابع عمومی از محل تبدیل دارایی، آزادراه تهران – شمال که بخش اعطم ترافیک را کم می‌کند و همچنین محور سوادکوه تامین اعتبار شده است.


مرتضوی گفت : در حوزه راه آهن هم تصمیم دولت بر ارتباط خطوط ریلی کشور از چابهار تا مازندران است که اعتبارات آن نیز پیش بینی وتامین خواهد شد و در حوزه آب و کشاورزی در اعتبار تکمیلی دیده شده تا در بازه ۱۴۰۱ تا ۴۰۳ مشکل آب استان به طور کامل برطرف شود.


وی به موضوع پسماند نیز اشاره کرد و گفت : استان های شمالی از مشکلات پسماند رنج می برند و دولت احداث کارخانه های پسماند و زباله سوز را در نظر دارد و منابع مطلوبی برای آن دیده شده است که توزیع شهرستانی آن مشخص است. 


معاون رییس جمهور مدیریت زباله را مهم تر از پروژه های این حوزه دانست و تاکید کرد: چیزی که باید به آن توجه کرد موضوع مدیریت است که زباله را در مازندران به معضل تبدیل کرده است. ماندگاری و جمعیت مسافر در مازندران بیشتر از برخی جاها مانند مشهد نیست اما باید پرسید که چرا در آنجا دور ریز پسماند نداریم؟


مرتضوی تصریح کرد: تفکیک زباله  از مبدا باید در دستور کار همه مدیران قرار بگیرد. دولت بیشترین اعتبار پسماند را برای استان های شمالی در نظر گرفته است ولی متاسفانه مدیریت خوبی نشده است.


 وی به بهره وری آب نیز اشاره کرد و گفت : متاسفانه ما تقریباٌ ۹۲ درصد از تولید آب را در بخش کشاورزی مصرف می کنیم ولی بهروری ما ۳۳ درصد است یعنی دو سوم آب مصرفی در بخش کشاورزی به هدر می رود.اگر از این ظرفیت استفاده کنیم  با استفاده از سیستم های نوین به این موضوع برسیم باید برداشت در هکتار را افزایش دهیم تا بتوانیم بر مشکلات کشورمان فائق شویم.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40