بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


تهران- ایرنا- واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور به پیشنهاد ضد ایرانی آلمان، غنی‌سازی ۶۰ درصدی و نصب زنجیره‌های جدید، افزایش ۲۰ درصدی تولید لوازم خانگی، هشدار سازمان محیط زیست درباره آلودگی هو، حق‌ عائله‌مندی کارمندان زن و اهمیت بازی ایران و ولز در قطر، از مهم‌ترین مسائل مطرح در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت بود.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، نشست روز چهارشنبه هیأت وزیران در اولین روزهای آخرین ماه از فصل پائیز در حالی برگزار شد که «امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی» و «سید عزت‌الله ضرغامی» وزرای دفاع و میراث فرهنگی و گردشگری به دلیل شرکت در جلسه‌ای دیگر به خوش و بش با خبرنگاران بسنده کردند و «سید رضا فاطمی‌امین» و «محمد مهدی اسماعیلی» وزرای صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت هم به‌عنوان پایِ ثابت چهارشنبه‌های اهالی رسانه پاسخگوی خبرنگاران حوزه دولت بودند.


آنچه در پی می‌آید، خلاصه مهم‌ترین خبرهایی است که در گفت‌وگو با ۱۱ عضو کابینه سیزدهم از جمله «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور، «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور، «علی سلاجقه» رئیس سازمان محیط زیست، «سید محمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، «انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی و «سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان و همچنین «علیرضا زاکانی» شهردار تهران با خبرنگاران حوزه دولت مطرح شد:


ادعاهای حقوق بشری آلمان علیه ایران حرکتی سیاسی است


رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: غربی‌ها می‌دانند که اصلی‌ترین ناقضین حقوق بشر در جهان خودشان هستند و جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه‌ای به حقوق بشر دارد؛ لذا تلاش برای تصویب این قطعنامه یک حرکت سیاسی است نه یک اقدام واقعی حمایت از حقوق بشر.


«غلامحسین اسماعیلی» به تلاش‌های وزارت خارجه آلمان برای تصویب قطعنامه ضد حقوق بشری علیه ایران اشاره کرد و گفت: ادعاهای حقوق بشری کشورهای غربی و آمریکا، ادعاهای پوچ و واهی است.


رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: غربی‌ها می‌دانند که اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر در جهان خودشان هستند و جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه‌ای به حقوق بشر دارد؛ لذا تلاش برای تصویب این قطعنامه یک حرکت سیاسی است نه یک اقدام واقعی حمایت از حقوق بشر.


به گزارش ایرنا، یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در تداوم مواضع ضد ایرانی برلین که اخیرا به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین شدت گرفته است، اعلام کرده بود که این کشور با تصمیم ایالات متحده درباره تغییر تمرکز از مذاکرات وین به حوادث داخلی ایران موافق است.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


ظرفیت جدید ایجاد شده در فردو و نطنز بر اساس قوانین آژانس است


رئیس سازمان انرژی اتمی کشور که وارد حیاط پاستور شد در بدو ورود به جمع خبرنگاران اعلام کرد: ظرفیت‌های جدیدی که در سایت فردو و نطنز انجام شده، بر اساس قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی است و فشار سیاسی و قطعنامه راه حل نیست.


«محمد اسلامی» این اظهارات را در واکنش به قطعنامه شورای حکام علیه ایران بیان می کند و می گوید، همانطور که قبلا اعلام شده بود، رفتار و فشار سیاسی و اقداماتی که از جنس بی توجهی به روند توافق و مذاکرات بوده، که حتما با عمل متقابل همراه خواهد بود.


وی افزود که سازمان انرژی اتمی ایران در راستای اقدام قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها در سایت فردو و نطنز برای غنی سازی ظرفیت جدیدی ایجاد کرد که کل این عملیات در چارچوب مقررات آژانس بین اللملی انرژی اتمی است و ظرفیت جدیدی از گازدهی در نطنز شروع کردیم. البته در فردو هم افزایش ظرفیت غنی سازی از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد را شروع کردیم و سانتریفیوژهای نسل جدید را جایگزین نسل اول خواهیم کرد.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اشاره به اظهارات رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح می کند که فشار سیاسی و قطعنامه راه حل موضوع نیست. ملاک و معیار رفتارهایی مانند دامن زدن به موارد اتهامی نیست و رفتار حرفه ای آژانس را می طلبد که فعال باشد و در جهت پیشبرد برنامه توافق مطابق توافق ۲۰۱۵ اثر بخشی داشته باشد.


اسلامی یادآوری می کند؛ آمریکا که از سند ۲۰۱۵ خارج شده، نه تنها خود به تعهدات عمل نکرده بلکه مانع انجام تعهدات دیگران هم شده است و امیدوارم به همان متن توافق و ضوابط برگردند و بیش از این اجازه ندهند با عملیات روانی و جوسازی سیاسی بخواهند به کار خود ادامه دهند.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


بذرپاش از گزینه‌های جدی وزارت راه است


با موافقت استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از سوی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش به عنوان یکی از گزینه های احتمالی وزارت راه در حالی مطرح شده است که خبرنگاران حوزه دولت در این باره از معاون پارلمانی رئیس جمهور سوال کردند.


«سید محمد حسینی» با آرزوی شفای عاجل برای وزیر پیشین راه و شهرسازی، درباره احتمال معرفی بذرپاش برای تصدی این وزارتخانه گفت که بحث آقای بذرپاش به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی در دولت مطرح است اما این موضوع زمانی قطعی می‌شود که رئیس‌جمهور نامه معرفی وزیر پیشنهادی را به مجلس ارسال کند تا تکلیف این وزارتخانه معلوم شود.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


بیمارستان الغدیر بومهن به زودی افتتاح می‌شود


معاون اجرایی رئیس جمهور هم به سفر فردای آیت الله رئیسی و تعدادی از اعضای هیات به شهرستان اسلامشهر در جنوب غرب تهران اشاره کرد و از افتتاح بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی الغدیر بومهن طی ۶ ماه اخیر خبرداد.


«محسن منصوری» این را هم گفت که تلاش می‌شود مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت نهایی و اخبار آن به مردم اطلاع رسانی شود. در سفرهای استانی گره‌های بزرگی گشوده شده و طرح های خوبی به نتیجه رسیده که می‌تواند مسائل و مشکلات مردم را حل و فصل کند.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


سالانه ١٨٠ هزار واحد مسکن در تهران ساخته می‌شود


شهردار تهران هم راه اندازی قرارگاه جهادی مسکن در پایتخت اشاره کرد و گفت که قرار است سالانه حداقل ۱۸۰ هزار واحد مسکن در مناطق مختلف تهران ساخته شود.


«علیرضا زاکانی» درباره برنامه شهرداری تهران در حوزه تامین مسکن گفت: سال قبل قرارگاه جهادی مسکن را در تهران راه اندازی کردیم و تاکنون بیش از ۴٠٠ هزار واحد تفاهم کردیم و بخشی از آن شروع شده و بناست حداقل سالانه ١٨٠ هزار واحد مسکن را برای مناطق مختلف تهران داشته باشیم.


شهردار تهران افزود: ١٢ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر تهران داریم که چهار هزار و ۵۶٠ هکتار آن مربوط به بافت فرسوده است.


زاکانی درباره آلودگی هوای پایتخت در روزهای اخیر نیز گفت: مسئولیت مستقیم مقابله با آلودگی هوا با شهرداری تهران نیست و ۲۲ دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند اما شهرداری تهران برای این کار توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داده است تا بتوان از تردد با خودروهای شخصی کاست.


وی درباره توسعه فضای سبز برای کاهش آلودگی هوا نیز گفت که ١۵٠٠ هکتار فضای سبز در ۱۵ اسفند امسال افتتاح می‌شود و امیدوار هستیم میزان فضای سبز پیرامونی و داخل شهر تهران را به بیش از ۶۱ هزار هکتار برسانیم.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


سیاست قطعی وزارت فرهنگ حمایت از هنرمندان است


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست قطعی این وزارتخانه را حمایت از هنرمندان دانست و اظهار داشت: برای افرادی که از خانواده فرهنگ و هنر و رسانه در اغتشاشات اخیر معذوراتی به وجود آمده و اتفاقاتی افتاده، وظیفه خودمان می‌دانیم که از اهالی فرهنگ و هنر رسانه حمایت کنیم.


«محمدمهدی اسماعیلی» این اظهارات را درباره موضع وزارت ارشاد درخصوص بازیگران بازداشتی بیان کرد و گفت: در بیش از ۶۰ روزی که این اتفاقات رخ داده، بنای ما این است که با گفت‌وگو و شفاف‌سازی اجازه ندهیم کار به جاهایی بکشد که موجب نگرانی شود. برای افرادی که از خانواده فرهنگ و هنر و رسانه در اغتشاشات اخیر معذوراتی به وجود آمده و اتفاقاتی افتاده با وجود اینکه این بحث‌ها را قبلاً داشتیم و پیگیری کرده‌ایم، وظیفه خود می‌دانیم که از اهالی فرهنگ و هنر رسانه حمایت کنیم و این موضوع را در دستور کار داریم.


وی خاطرنشان کرد: مرتب با نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی جلساتی را داریم که تا حد امکان بتوانیم به کسانی که دچار مشکل شده‌اند، کمک کنیم؛ الحمدالله در این زمینه دستگاه‌های امنیتی و دستگاه‌های قضایی همکاری‌های بسیار خوبی دارند. بحمدالله روند کار به نحوی است که دوستان ما این دقت را به‌کار می‌برند که با گفت‌وگو، به رفع ابهامات کمک کنیم و مسئله در سطح جامعه حل شود.


وی با گرامیداشت هفته بسیج گفت: سیاست دولت مردمی گسترش دیپلماسی فرهنگی و هنری است و در پناه این دیپلماسی موضوع اقتصاد فرهنگ از اولویت‌های کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در یکسال گذشته حجم ارتباطات فرهنگی‌ و گسترش تعاملات اقتصادی فرهنگی را افزایش دادیم و در همه کشورهای هدف از جمله کشورهای منطقه، جهان اسلام، همسایگان و همچنین کشورهای آفریقایی این موضوع را دنبال می‌کنیم.


اسماعیلی بیان کرد: برای همین بحث در مجموعه‌هایی که برای ما فراهم می‌شود دعوت می‌شویم و امکان حضور را داریم، دوستانمان حاضر هستند و این برنامه روی همین محور در حال انجام است.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


تهیه سند جامع ایران و بلاروس در ۱۶ محور/ افزایش ۲۰درصدی تولید لوازم خانگی


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سند جامع ایران و بلاروس در ۱۶ محور در دست تهیه است، ابراز امیدواری کرد، تا هنگام سفر رئیس جمهور بلاروس به تهران در اسفند امسال این نقشه راه نهایی شود.


«سید رضا فاطمی‌امین» در اشاره به سفر نخست وزیر بلاروس به ایران می گوید: ایران روز گذشته میزبان نخست وزیر بلاروس بود که در چهارماه گذشته چهار هیأت از بلاروس به ایران سفر کرده و این هم پنچمین سفر بود. همچنین چهار بار هیأت ایرانی به بلاروس سفر کرد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در هر روابط خارجی ۴ زیرساخت داریم که نخست باید آنها را تکمیل کنیم، اظهار داشت: نخستین زیرساخت بحث مباحث پول و مالی است که تفاهم نامه ای بین ایران و بلاروس امضا شد و یکی از کارهای انجام شده این بود که خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری برای کشور بلاروس تخصیص داده شد و از ایران به بلاروس کالا ببرند. همچنین بحت تهاتر با بلاروس را توسعه می‌دهیم.


فاطمی امین زیرساخت دوم را گمرک دانست و ادامه داد: بلاروس عضو پیمان اوراسیا است و ایران تاکنون پنج دور برای پیوستن کامل به تجارت آزاد مذاکره کرد و امیدواریم به زودی موافقتنامه الحاق ما به تجارت آزاد در پیمان اوراسیا انجام شود.


به گفته وی، در بحث کنسولی و روادید تمهیداتی انجام شد و در بحث حمل و نقل هم قرار شد روابط پروازی با بلاروس انجام شود چون بلاروس به لحاظ صنعتی برای ما اهمیت دارد و ماشین‌هایی که در این کشور تولید می شود در بسیاری از کشورها به ویژه روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


فاطمی امین همچنین از خرید ۵۰۰ دستگاه دامپتراک از بلاروس خبر داد و در بحث دارو و تجهیزات پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ دارو وتجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته است و گلاوچنکو از این تجهیزات بازدید داشته است؛ جای خوشحالی دارد که شرکت‌های دارویی ایرانی قرار است به بلاروس صادرات داشته باشند.


وی افزود: تأکید ما در وزارت صمت بر صادرات کالای پیچیده یعنی کالاهایی است که کشورها آن را کمتر صادر می کنند و صادرات مواد خام و پتروشیمی برای ما قدرتی ایجاد نمی‌کند. صادرات کالای پیچده، علاوه بر بهبود تراز ارزی کشور قدرت ما را در منطقه و دنیا افزایش می دهد.


وزیر صمت همچنین درباره سند جامع ایران و بلاروس خاطرنشان کرد: سند جامع نقشه راهی با ۱۶ محور آماده شد که همه موضوعات حمل و نقل، گمرگی، کنسولی،صنعتی، تجاری، کشاورزی و آموزشی را دربر گرفته است.


وی افزود: این نقشه راه یک ماه گذشته از طرف ما به وزارت خارجه بلاروس فرستاده شد و امیدواریم در سفر اسفند امسال رییس جمهور بلاروس یه تهران نهایی شود.


لوازم خانگی ما ظرفیت صادرات دارد


فاطمی امین درباره وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: وضعیت تولید و قیمت‌ها در لوازم خانگی مناسب است و تخفیف‌های ویژه‌ای تولیدکنندگان عرضه کردند. طرح قسطی فروش لوازم خانگی از هفته قبل تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات فراهم شد.


وی بازار لوازم خانگی ایران را با کیفیت دانست و با بیان اینکه این بازار امسال ثبات داشته است، اظهار داشت: در بسیاری از اقلام خانگی ۲۰ درصد رشد تولید داریم و بنابراین باید به دنبال توسعه بازار باشیم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارهای زیادی برای صادرات لوازم خانگی تولیدی درحال انجام است، اضافه کرد: برنامه سرمایه گذاری ایران در کشورهای دیگر به صورت مشارکتی و مستقم در حال پیگیری است.


همه زیرساخت‌های ثبت سفارش خودرو فراهم است


فاطمی امین درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش خودرو که سوال خبرنگار ایرنا بود، گفت: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو پیش بینی کرد که هفته اول شهریور این آیین نامه در دولت تصویب شد و امروز همه زیرساخت‌ها برای آن فراهم است و ثبت سفارش آن نیز آغاز شده است.


وی درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دلیل تعطیلی ۴ ساله واردات خودرو، واردگنندگان باید با طرف‌های خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال یادآور شد: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که کار را اگر چه کمی زمان بر می‌کند اما برای اقتصاد کشور موثر است.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


هر دستگاهی که جَو و منابع آبی را تخریب کند، باید پاسخگو باشد


رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه هر دستگاهی که جَو و منابع آبی را تخریب کند باید پاسخگو باشد، گفت: موضوع آلودگی هوا بحث فراگیر همه دستگاه های اجرایی کشور است و مکلف هستند تکلیف خود را انجام دهند.


«علی سلاجقه» گفت: موضوع آلودگی هوا بحث فراگیر همه دستگاه های اجرایی کشور است که مکلف هستند تکلیف خود را انجام دهند. ما سه هفته قبل در ستاد هوای پاک که در وزارت کشور برگزار شده بود، به این دستگاه ها دو هفته مهلت دادیم تا با نشست‌هایی که با معاونت‌های ما در سازمان محیط زیست دارند، اعتبارات مورد نیاز ۱۴۰۲ را در بحث قانون هوای پاک مشخص کنند.


وی افزود: آخرین چیزی که کسب شد، در یک بخش حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان و در بخش دیگر سه میلیارد دلار مورد نیاز دستگاه ها است تا بتوانند در سال ۱۴۰۲ بخشی از قانون هوای پاک را اجرا کنند.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


رقابت ایران و ولز مهمترین آوردگاه ما در قطر است


وزیر ورزش درباره پیش بینی دیدار دوم تیم ایران برابر ولز گفت: همه تیم ها برای بازی با کیفیت در جام جام جهانی حاضر شدند و برای ایران هم نتیجه بازی اول را متصور نبودیم اما دو فرصت طلایی داریم و مهمترین دیدار با تیم ملی ولز و در واقع مهمترین آوردگاه ما روز جمعه است.


«سید حمید سجادی» گفت: بازیکنان در حال حاضر تمرین مناسب خودشان را دنبال می کنند و بازیکنانی که نیاز به تمرین جدی‌تر و ویژه داشتند، هم تمرینات خود را زیر نظر کادر فنی برگزار کردند تا روز جمعه چهارم آذرماه در میدان رقابت در دوحه قطر موفق ظاهر شوند.


وی با قدردانی از وزارت امورخارجه و سفارت ایران در قطر که تیم ملی ایران را تنها نگذاشتند، اظهار امیدواری کرد که تیم ملی روز جمعه با آرایش جدیدتر در میدان رقابت حاضر شوند و نشالله حاشیه‌ای در کار نباشد و شاهد رقابت خوب باشیم.


وزیر ورزش درباره وضعیت «بیرانوند» دروازه بان تیم ملی که در نخستین دیدار برابر تیم ملی انگلیس از ناحیه بینی دچار آسیب شده است گفت: اکنون حال روحی وی خوب است اما از این اتفاق ابراز ناراحتی و اعلام کرد که آمادگی دارد تا در بازی بعدی حضور یابد. البته تصمیم آن بر عهده کادر فنی است و اکنون از نظر روحیه شرایط خوبی دارد.


وزیر ورزش و جوانان که شب گذشته از قطر به تهران بازگشت، این را گفت که آخرین اطلاعات از تیم ملی این است که دیروز تا ساعاتی از شب در خدمت عزیزان در دوحه بودم و تمرین مناسب خودرا انجام می دادند. بر اساس نتیجه بازی اول کارد فنی نقاط ضعف و قوت تیم ملی را بررسی کردند تا در بازی روز جمعه به نحو احسن ظاهر شوند.


سجادی به حضور تماشاچیان ایران و تشویق تیم ملی فوتبال در نخستین دیدار برابر تیم ملی انگلیس هم اشاره کرد و گفت که فضای خیلی خوبی در ورزشگاه در دیدار اول بود که امیدواریم در دومین بازی موفق ظاهر شویم.


وی درباره ۲ فرصت طلایی پیش روی تیم ملی ایران برابر ولز و آمریکا گفت: مهمترین بازی با ولز است که اگر نتیجه خوبی کسب نشود و سه امتیاز را از دست بدهیم، فرض بر این است که بازی آخر با آمریکا تشریفاتی می شود؛ بنابراین بازی مهم ما روز جمعه است که باید تمام تلاشمان را بکنیم تا با بهترین ترکیب از سوی کادر فنی و بهترین روحیه نتیجه خوبی در بازی با ولز بگیریم.


وزیر ورزش ادامه داد: اگر مساوی شویم، باید با اما و اگر و نتایج سایر تیم‌ها در گروه به مصاف آمریکا برویم اما ان‌شاالله اگر سه امتیاز را بگیریم، امیدواریم که مقابل آمریکا هم خیلی خوب بازی کنیم.


سجادی درباره احتمال بُرد برابر آمریکا گفت: چرا که نه؛ اگر تیم ملی خودش باشد و آن کیفیت عملکرد که سرمربی تیم از آنها انتظار دارد، برنده از زمین خارج می شویم.


وزیر ورزش و جوانان درباره برخی حاشیه‌ها در سکوهای ورزشگاه در بازی اول ایران گفت: در حال هماهنگی برای ورود تماشگران ایرانی به بازی بودیم. ۵ دقیقه بعد از ورود من به ورزشگاه بازی شروع شد. آقای نبی به من گزارش داد قبل از شروع بازی برای کمتر از یک دقیقه از سکوها مزاحمت هایی ایجاد و حرف های غیرورزشی بیان شد. در حین بازی هم دو بار این ادبیات غیرورزشی را شنیدیم که ارتباطی به بازی نداشت. اختلاف هایی پیش آمده و پرچم هایی نصب کرده بودند که خود تماشاگران با هم درگیر شده بودند.


سجادی اضافه کرد: مسئولان انتظامی هم رفتند آنجا را سامان دادند. صدا که پخش شده بود، عده ای فکر کردند در حال اهانت به تیم ملی هستند، اما اینگونه نبود و در مجموع فضای ورزشگاه حتی از بازی های داخلی بهتر کنترل شده بود.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


پیشنهاد پرداخت حق‌ عائله‌مندی به کارمندان زن را مطرح کردیم


معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از ارایه پیشنهادی مبنی بر پرداخت حق‌عائله‌مندی برای کارکنان خانم بخش دولتی خبر داد.


«انسیه خزعلی» اظهار کرد: کمیته زنان و خانواده در شورای عالی آمار مصوب شد لذا می‌توانیم به طور دقیق آمار زنان در بخش‌های مختلف را جمع‌آوری کنیم و به عنوان مرجع رسمی، عهده دار این آمار باشیم. البته پیش از این آمارهایی در خصوص عدالت جنسیتی تهیه کرده‌ایم.


وی درباره میزان اجرا شدن قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز بیان کرد: اجرای این قانون بر عهده ستاد ملی جمعیت است اما در زمینه بخش‌هایی که مرتبط با ما بوده تلاش کرده‌ایم. کار ما اجرا نیست بلکه سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت بر دستگاه‌هاست. بحث چهارقلوها را دنبال کرده‌ایم که البته به قانون مکمل نیاز دارد. به‌زودی قانون دهه شصتی‌ها را اعلام خواهیم کرد.


خزعلی درباره دورکاری بانوان شاغل نیز گفت: دورکاری با مشکلاتی از جمله اینکه مدیران همکاری لازم را ندارند، مواجه است که باید قانون دورکاری تعدیل شود تا همکاری بیشتر مدیران را در پی داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: دریافت حق عائله‌مندی برای کارکنان خانم بخش دولتی را مطرح کرده‌ایم ولی باید مصوب شود. نظر این است که چون تامین هزینه خانواده بر عهده مرد است، پس حق عائله‌مندی باید مربوط به مردان باشد.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


موانع استفاده از نخبگان در مسئولیت‌های اجرایی برداشته می شود


سخنگوی دولت با بیان یک مصوبه هیأت وزیران در نشست امروز گفت: براساس این مصوبه سخت گیری‌هایی که مانع از جوان گرایی می‌شود و به جوانان نخبه اجازه فعالیت در این حوزه‌ها را نمی‌دهد، برداشته خواهد شد.


«علی بهادری جهرمی» در جلسه امروز هیأت دولت مصوبات متعددی به تصویب اعضای کابینه رسید که یکی از اینها دستورالعملی است که طبق آن برای تصدی مدیرعامل یا عضویت در هیات مدیره در شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که دولت در ان جایگاه مدیریتی دارد، احراز صلاحیت هایی باید از طرف دولت به تصویب برسد.


وی هدف از این مصوبه را مسئولیت دادن به جوانان نخبه دانست و ادامه داد: به موجب به این مصوبه سخت گیری‌هایی که مانع از جوان گرایی می‌شود و به جوانان نخبه اجازه فعالیت در این حوزه‌ها را نمی‌دهد، برداشته خواهد شد.


بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: تمایزها و اولویت‌هایی برای جوانان در این مصوبه درنظرگرفته شده تا بتوان بیشتر از نخبگان جوان استفاده کرد.


رئیس شورای اطلاع رسانی دولت درباره اینکه آیا افزایش تعرفه در قبوض را شاهد خواهیم بود، گفت: پلکانی کردن تعرفه پرمصرف ها در قبوض مصرفی جزو برنامه است اما نگاه دولت به این حوزه نگاه با تاملی است که چه میزان صرفه جویی می شود یا نه.


وی افزود: وقتی یارانه پرمصرف‌ها برداشته شود، دراین حوزه هزینه‌های قبوض افزایش می یابد؛ برنامه دولت این است نسبت به تعرفه‌ها تغییری اعمال نشود.


بازیگران بازداشتی و هوای پاک در پاستور


بهادری جهرمی اظهار داشت: در جلسه امروز با توجه استعفای رستم قاسمی به دلیلی بیماری، آقای افندی‌زاده به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی و از زحمات قاسمی در جلسه تقدیر شد.


سخنگوی‌ دولت با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد: مجلس در تعطیلات هفتگی است و به محض آغاز، وزیر از سوی دولت پیشنهاد می‌شود.


وی ادامه داد: امروز دستورالعملی به تصویب رسید که به تبع آن مدیریت عامل و عضویت در هیأت مدیره در شرکت‌های دولتی و شرکت‌های که دولت در آن‌ها جایگاه مدیریتی دارد، به منظور احراز صلاحیتها، هم شایسته‌سالاری وجود داشته باشد و هم سهم‌خواهی‌هایی که مانع از جوانگرایی و حضور نخبگان می‌شود، از بین برود.